Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Håll arbetsliv och familjeliv isär

+
Läs senare
Insändare

Jag kunde inte tro det var sant. När ett vårdbiträde i hemtjänsten inte hittade de rätta orden tog hon ett foto av föremålet med sin mobiltelefon och sände iväg det för att få svar. Men hon sände det inte till arbetsplatsen utan till en familjemedlem.

Ett svar kom också, men är det verkligen rätt väg att gå? Får dagens vårdbiträden någon utbildning i hur en mobiltelefon hanteras på ett okränkbart sätt i tjänsten eller förlitar man sig från arbetsledarhåll på att det bara skall fungera?

I Värdighetsgarantin som Omvårdnadsnämnden införde i december 2012 står att ett gott bemötande bland annat är att inte prata i mobiltelefon vid besök hos en kund. Det borde också göras ett tillägg om att bilder inte får tas i en kunds hem och att de under inga omständigheter får sändas till en anhörig till ett vårdbiträde.

Det är viktigt att människor som utför arbeten i andra människors hem har klart för sig att man inte alltid kan leva med mobiltelefonen på samma sätt i arbetet som man gör på fritiden.

Catarina Meurling

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons