Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Hela granskningen har hastats fram

+
Läs senare
Insändare

Svar till Magistratum den 23/12

Ja, vi ska ha en lärarutbildning av klass vid Högskolan i Gävle, men tyvärr har denna granskningsprocess stora brister som är fullt uppenbar för alla som varit involverad i processen. Magistratum skriver: ”Bedömer Högskoleverket att den akademiska nivån är för låg, så är den det också”.

Jag tror att få skulle godta att om Högskoleverket säger att Jorden är platt, ”så är den det”. Ett stort dilemma med detta om examensrätterna är att hela granskningen har hastats fram.

Vad som skulle gälla har varit luddigt, ändrats eller meddelats sent. Exempelvis kom den 17 juni i år de slutliga texterna kring högskoleförordningen som reglerar lärarutbildningens mål och innehåll – det som samtliga styrdokument (utbildnings- och kursplaner) ska bygga på. Ansökan skulle lämnas in en dryg vecka senare, den 28 juni!

HiG får kritik främst för just styrdokumenten, men vad gäller till exempel lärarresurser, lärarkompetens och utbildningsmiljö – väsentliga områden som tar tid att bygga upp och som har direkt bäring för kvalitén – får högskolan godkänt. Detta ska dock inte HiG vara nöjd med, utan arbeta vidare på att utveckla.

Inom högskolevärlden riktades från början kritik mot det framhastade prövningsförfarandet, och rösterna för att förlänga granskningsprocessen var många. Av politiska skäl snabbades dock reformen på, 2010 var valår. Minister Björklunds svar till högskolevärldens ifrågasättande var att ”Vi tilltror högskolorna att klara detta”, vilket i klartext betyder ”Vi bryr oss inte, håll käften och gör jobbet”.

Röster från lärosäten som fick examensrätter är ”Vi hade tur” eller ”Vi vann på lotteriet”. Vid HiG gör vi självrannsakan och tar nya tag. Men gör politikerna det?

Med insyn i denna process blir jag inte bara beklämd och stundtals uppgiven. Går det till på samma sätt inom andra områden där jag inte har insyn eller fackkunskaper, blir jag rädd, riktigt rädd.

Göran Fransson

Fil.dr i pedagogik, Högskolan i Gävle

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons