Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hög hastighet är i sig inte farligt

/
  • Skribenten menar att trafiken bli säkrare med bättre vägar och högre hastighetsgränser.

Annons

Att minska antalet skadade och döda i trafiken är naturligtvis ett oerhört viktigt arbete. Tyvärr har dock fokus helt lagts på fel sak, nämligen att minska hastigheten. Det är förvisso så att högre hastighet vid en kollision ger större skador eftersom energin är högre.

Dock är hög hastighet i sig inte farligt utan det blir farligt när människor gör misstag eftersom misstag ibland leder till olyckor. Fokus har de senaste åren helt lagts på att minska hastigheten, alltså vi ska fortsätta acceptera att när vi kör bil ska det ske i snigelfart och på vägar som är bedrövliga ur alla perspektiv.

I resten av samhället ska det dock gå så snabbt som möjligt, vi ska satsa miljarder på snabbtåg och fler spår, flygplan ska bli snabbare med mera.

Biltrafiken ska dock fortfarande betala allt detta och dessutom fortsätta tvingas köra på vägar som är fullkomligt livsfarliga. I stället för att hetsa mot hastigheten borde vägnätet underhållas och byggas ut, bilförare borde utbildas löpande, framförallt i körteknik.

Då skulle vi få säkrare trafik och vi kunde dessutom höja hastigheterna. Om vi hade säkra dubbelfiliga vägar skulle vi utan problem kunna köra 130 km/tim i stället för som nu 80 km/tim. En höjning med 50 km/tim innebär att vi kommer fem mil längre varje timme vilket innebär kortare restider och därmed kortare tid ute i den farliga trafiken vilket innebär mindre risk att råka ut för en olycka.

Enkelt eller hur?

Erik Pettersson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons
Annons
Annons