Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur kan symmetriskt placerade busshållplatser vara viktigare än träd?

/
  • Hur kan hållplatser vara viktigare än träd? frågar Camilla Dal.

Annons

Helena Werre, trafik- och tillståndschef på Samhällsbyggnad Gävle, klargör i en insändare 27/9 kommunens intentioner med de nya busshållplatserna på Staketgatan. Arbetspendling i öst-västlig riktning ska bli attraktivare med två hållplatser mitt emot varandra.

Insändare: Helena Werre om lönnarna: Processen skött enligt gällande lagar och regler

Rädda lönnarna vid Staketgatan

Mer läsning: Trädkramare protesterar mot nya busshållplatser i Gävle

Att de placeras i utkanten av centrum förklaras med närheten till stora arbetsplatser. Men ingen av dessa arbetsplatser kommer närmare en busshållplats genom nybyggnationen.

Handlar det inte mer om en symbolisk och kosmetisk fråga, en idé om att fler väljer bussen för att hållplatserna är nymodigt utformade och har symmetrisk placering? Vad hindrar pendlare från att åka buss i dag?

Werre försvarar nertagningen av elva friska 50-åriga träd med att kollektivtrafik är nyttigare än träd. Det måste ifrågasättas, då dessa hållplatser inte är av nöden.

Vidare försvarar Werre beslutsgången och pekar på ett nämndprotokoll från Samhällsbyggnadsnämndens möte 14/12 2016, då beslut om hållplatserna togs. Men i detta protokoll nämns ingenting om trädfällning.

Det är ett rent tjänstemannabeslut som ingen Gävlebo blivit informerad om och där politiker inte har varit inblandade.

Senaste året har minst 17 träd fällts i centrala Gävle. Snart kan minst 50 läggas till denna summa, om kommunen får tillstånd att fälla lindarna i Å-rummet.

Vad kommer detta att betyda i form av förlorad livskvalitet och förlorad mångfald? Nya träd, där sådana planteras, kommer inte att erbjuda samma kvaliteter på många, många år.

Camilla Dal

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons
Annons
Annons