Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Nedjans sista resa

+
Läs senare
Insändare

Natten till den 10 januari 1954 var stormig. Vindarna uppmättes till 30 meter per sekund och det var minus 20 grader. Lastfartyget Nedjan hade lämnat Norrsundet på lördagseftermiddagen lastat med brädor för att gå till Ipswich i England, På grund av risken för nedisning var lasten mindre än vanligt.

Klockan 23.40 på kvällen anropade kapten Jönsson från Nedjan kustradion i Härnösand och meddelade att fartyget fått roderskada.

Besättningen hade försökt reparera skadan i flera timmar. Strax efter midnatt kom sista nödropet, fartyget befann sig norr om Eggegrund. Nödanropet löd: ”Hallå Härnösand radio Nedjan kallar Nedjan kall...” Sedan blev det tyst. 14 man följde fartyget i djupet, tre av dem hittades döda uppsköljda på land.

Många har under årens lopp spekulerat varför Nedjan sjönk och varför kaptenen valde att gå från Norr sundet trots stormvarningen. Var rodret skadat redan från början efter en grundstötning i Norrsundets hamn några dagar tidigare?

Äldre Norrsundsbor minns den stormiga natten som det pratas om än i dag, 56 år senare. Besättningen på Nedjan blev inbjuden till sulfatfabrikens julfest

Ett minnesmärke efter besättningen, 17 man finns vid Nedjans ankringsplats i Norrsundets hamn.

Åke L Sjökvist, Norrsundet

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons