Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Snart händer det något!

+
Läs senare
Insändare

Håller helt med Katrin angående trafikhindren i Stigslund. Den första fråga som dyker upp i mitt huvud är: Har det inträffat ovanligt många olyckor längs Furumovägen, korsningen Vallarstigen? Jag bor nära och promenerar förbi korsningen flera gånger om dagen. Jag har ALDRIG sett något incident där. Men jag kommer att få se snart, garanterat.

I förrgår när jag gick där stod bussen vid hållplatsen, alltså ingen bil ska/kan passera. Vad händer då? En taxi kommer farande, med passagerare i, kör upp på trottoaren och vips har han passerat bussen på trottoaren i stället för på vägen! Det var första gången jag såg det. Men garanterat inte den sista.

Kommer samma ”säkerhet” att byggas vid alla hållplatser i Gävle eller bara vid denna? Det är inte nära någon skola heller, så det kan ju inte vara förklaringen.

Tacksam för en förklaring om varför detta märkliga vägbygge.

Mari

Syftet med den avsmalnande sträckan vid Furumovägen är att öka trafiksäkerheten.

Tekniska kontoret gör trafiksäkerhetshöjande åtgärder enligt de rekommendationer som Kommunförbundet och Vägverket ger ut.I Gävle har vi genomfört 30 km/tim på alla bostadsgator. Då Furumovägen inte kan anses vara bostadsgata är hastigheten 50 km/tim. Men trots detta trafikerar både fotgängare och cyklister vägen och därför behövs punktinsatser som sänker hastigheten, bidrar till medveten körning och ökar trafiksäkerheten.

På avsmalnande sträckor är det tänkt att bilar ska vänta när bussen stannar för av- och påstigning. I all trafik handlar säkerheten både om att finna strukturella lösningar såsom säkerhetshöjande trafiklösningar samt om individens ansvar att följa lagar och regler. Taxibilen gjorde sig skyldig till en förseelse.

Vi har fört dialog med föräldrar på skolan som önskat säkerhetshöjande åtgärder för trafiken. Den avsmalnande sträckan är tänkt att medföra en säkrare trafiksituation för oskyddade trafikanter som till exempel skolbarn.

På uppdrag från tekniska nämnden utreder tekniska kontoret om möjligheten att införa denna lösning även på Lexevägen, Hagaströmsvägen och Valbovägen.

Helena Werre

chef för trafiksektionen

Gösta Nordqvist

Trafikingenjör

Gävle kommun, tekniska kontoret

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons