Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför supertunga lastbilar på allmän väg?

/
  • En supertung lastbil är inget för allmänna vägar, anser Olle Käll.

Annons

Trafikverket arbetar för att 74-tonslastbilar ska få köra på det allmänna vägnätet. Man måste då bland annat förstärka 900 broar. Inte gratis. I dag väger de tyngsta 64 ton. Sverige har redan i dag flera undantag från EU-regler och de allra tyngsta lastbilarna i EU. Vägarna slits ned snabbt.

Det framgår i Gefle Dagblads artikel att 74-tonnarna används dygnet runt för att köra spån och flis från Malung, Mockfjärd och Sälen till kusten. Men Malung och Mockfjärd har redan en järnväg till kusten för tunga laster! Spån och flis är verkligen inga ömma varor som kräver snabb lastbilstransport, utan är lämplig för järnväg. Varför ska det på detta vis föras över ännu mer lastbilstrafik långa sträckor?

Hur kan Trafikverket, ett statligt verk, arbeta för att pengar satsas på broförstärkning i stället för på befintlig järnväg? Hur går det ihop med det klimatarbete verket är ålagt, att föra över till järnväg?

Sträckan Borlänge-Malung borde i stället elektrifieras och helst förlängas till Sälen, så att mer supertungt gods försvinner från landsvägen och turister på sikt kan ta nattåg dit, så som man i dag kan till Åre. Här kunde Trafikverket ha en helt annan, och konkret klimatvision.

Olle Käll

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons
Annons
Annons