Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bawar Ismail: Här är fler idéer som SVT kan försöka kopiera

Varför satsar SVT på opinion, när det redan finns ett överflöd av åsikter på nätet och på tidningarnas ledar- och debattsidor?

Annons

SVT gör allt för att försöka nå ut i de digitala kanalerna.

Sveriges Television verkar inte ha det lätt i en allt mer uppkopplad värld. SVT-folket sitter förmodligen där på sina kontor och funderar på vad de ska göra med alla licenspengar och hur de ska göra sig relevanta på nätet. Och hur ska SVT nå nya målgrupper?

Det är uppenbart att SVT har studerat olika nätsajter och försökt kopiera dem. SVT Nyheter har ju i dag ett nyhetsflöde som inte skiljer sig så radikalt från nyhetstidningarnas webbplatser.

Och i sitt försök att nå ut till ungdomar på nätet lanserade SVT för några år sedan Edit.se. Hela nöjeslandet gick i taket. Det såg ju nästan ut som en direkt kopia av nöjessajter som Nöjesguiden. Den nuvarande chefredaktören för Nöjesguiden, Jenny Nordlander, uttalade sig då så här till Dagens Media: "Det här blir uppenbarligen en konkurrent. Att blanda ihop samhälle och populärkultur började Nöjesguiden med för flera år sedan".

Ja, Edit var ett sådant märkligt projekt att det till och med jämfördes med Politism, en vänstersajt finansierad av bland annat LO.

Edit.se lades dock ner förra året.

Men nu har SVT hittat en ny sajt som de försöker kopiera. Nyheter24!

För de som inte känner till Nyheter24 är det en nyhetssida som av allt att döma helst prioriterar nyheter om popartisten Zara Larsson eller den senaste säsongen av Paradise Hotel. Men det har också blivit en sajt som sänkt ribban för debattinlägg. Här kan ungdomar skriva varför de hatar män eller varför skatten bör sänkas för det manliga könet. Ja, ribban är så låg att det till och med publiceras debattartiklar om hur äckligt det är att barn kletar snorkråkor på folks jackor.

Nu är det väl inte riktigt detta SVT Opinion hoppas kopiera. Men Nyheter 24:s debattsajt har som främsta mål att "röra om i grytan". Tyckonomin bidrar ju till klick. Det är därför det publiceras debattartiklar som försvarar manshat. Och det förklarar nog också varför Nyheter24 låtit Marcus Birro träda fram på sajten i ett flöde som annars domineras av det senaste skvallret om Kim Kardashian eller "Paradise-vahannuheter".

De rör bara om i grytan.

SVT Opinion vill tydligen också göra det. Ja, Opinionsredaktionen erkände det rakt ut när de i veckan presenterade sin nya satsning. Debattörerna Rebecca Weidmo Uvell, Daniel Suhonen, Marcus Birro och Araia Ghirmai Sebhatu ska regelbundet få tycka till om saker och ting i rörliga videoklipp.

SVT har alltså anlitat ett gäng opinionsbildare som bara ska uttrycka sina åsikter, allt för jakten på klick och reaktioner. Ni läste rätt, det är inget skämt.

Vi lever i en tid där det aldrig varit enklare att bedriva opinion för sin sak. Kan man inte få sin debattartikel publicerad i en papperstidning, kan den i stället publiceras på nätet. Därtill finns bloggar, Facebook och Twitter till hands för den som vill ösa ut mer åsikter än vad som får plats i en traditionell debattartikel. Så varför satsar SVT på professionella tyckare, när det redan finns ett överflöd av åsikter på nätet och på tidningarnas ledar- och debattsidor?

Svaret är väl att SVT vill stärka sin ställning i de digitala kanalerna. Det är därför man sneglat på sajter som Nöjesguiden och Nyheter24. Då återstår frågan, hur långt är public service villig att gå för att möta konkurrensen från de kommersiella aktörerna på nätet?

Receptsidor är ju välbesökta. Är det bara en tidsfråga innan SVT lanserar en ny receptsajt finansierat av våra licenspengar? Oj, det finns ju redan.

Hälsa och fitness är också populärt på nätet. Kanske får vi snart höra talas om SVT Go, med en tillhörande app där Leif GW Persson bidrar med sin röst för att berätta om intressanta områden som man promenerar förbi?

Med tanke på SVT:s tidigare satsningar skulle det inte förvåna mig ett dugg om ovanstående exempel faktiskt blev verklighet. SVT har ju visat att de inte räds att lägga pengar på sådant som privata medieaktörer redan erbjuder.

Annons
Annons
Annons