Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fridolin gör skolan till ett elevråd

Det finns ingen anledning att utöka elevernas möjligheter till inflytande.

Annons

Att lärarna styr klassrummet är inget problem, Gustav Fridolin (MP).

Den svenska skolan lider av mycket. Sen ankomst, sjunkande kunskapsresultat och lärare som sliter ut sig. Många av problemen har sin grund i de idéer som länge präglat svensk utbildning: individuellt lärande, elevinflytande och bristande lärarauktoritet.

Vissa saker måste man vara professor för att inte förstå. Att det är lärarna som lär eleverna och inte tvärtom torde vara uppenbart för alla som inte gått vilse i snåriga undervisningsteorier med bristande verklighetsförankring. Tyvärr verkar utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) vara en av de vilseledda. Till Lärarnas Nyheter (5/6) säger han att han funderar på att återinföra elevstyrda skolor. Det är ett mycket dåligt förslag.

År 1997 beslutade den dåvarande socialdemokratiska regeringen att införa möjlighet till elevstyre på de kommunala skolorna. Lokala skolstyrelser kunde ha en majoritet elever, som fick befogenheter att fatta beslut om utbildningens utformning. När den borgerliga alliansen kom till makten 2006 avskaffades systemet.

Visst ska elever ha makt att att påverka sin arbetsmiljö. Det har man bland annat elevråd till. Trots att möjligheten att lägga hela kommunens utbildningsbudget på tevespel aldrig fanns, är elevstyrda styrelser den yttersta konsekvensen av tanken att ungdomarna själva ansvarar för utbildningsupplägget.

Elever har redan i dag lagstadgad rätt till inflytande över undervisningen. Det finns ingen anledning att utöka det. Man kan fråga sig: Om eleverna ska styra utbildningens upplägg och innehåll, varför behövs då ens lärare?

Och om eleverna har fullt upp med att organisera sin inlärning, när ska de då ha tid att plugga? Var tredje sextonåring är kroniskt stressad. Att det finns ett samband mellan ökade stressnivåer hos ungdomar och den utbredda inställningen att eleven ska styra sitt eget arbete är kanske inte så konstigt.

På DN Debatt (25/8) bad pedagogikprofessor Jonas Linderoth om ursäkt för 1990-talets pedagogiska haveri. Elevstyrd undervisning var ingen bra idé. I stället för att öppna upp för elevmajoritet i kommunala skolstyrelser bör utbildningsministern lyssna på Linderoth. Den svenska skolan har nittionio problem. Att det är lärarna som styr i klassrummet är inte ett.

Annons
Annons
Annons