Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Gävle som försökskanin

+
Läs senare
Ledare

Ska Gävle bli försökskommun för ett system där oppositionen inte längre finns med i kommunstyrelsen? I morgon, måndag, diskuterar fullmäktige förslaget som kan införas efter valet nästa år. Erfarenheter från Gävle kan sedan bli till nytta för andra kommuner.

Tanken är att kommunalpolitiken blir tydligare för medborgarna om konfrontationen mellan olika alternativ betonas mer. Ända sedan kommunalförfattningarnas införande 1862 har snarare samarbete betonats, vilket gjort att alla kommunala organ haft proportionell sammansättning, alltså företrädare för flera partier. Detta finns i kommunallagen, så oppositionspartierna i Gävle ska alltså frivilligt avstå från att vara med i kommunstyrelsen.

Med en kommunstyrelse med enbart majoritetens företrädare får fullmäktige mer än roll som det brittiska parlamentet. Oppositionen ska främst granska, kritisera och ge tydliga alternativ, i syftet att främja maktskiften. Socialdemokratin har styrt Gävle sedan valet 1919, alltså i 90 år, så här är bristen på maktskiften uppenbar.

Mentalt har Gävle sedan länge majoritetsstyre. De flesta upplever nog att besluten i praktiken redan är tagna hos kommunalråden och topptjänstemän när frågorna kommer till kommunstyrelsen.

När dåvarande kommunstyrelseordföranden Mats Ågren slängde ut oppositionen från budgetberedandet visade han att han såg kommunen som en i princip socialdemokratisk domän. I fullmäktige avslås sedan årtionden praktiskt taget alla motioner från ledamöter ur oppositionen, alldeles oavsett om förslagen är bra eller inte. Konfrontation, inte samarbete, är sedan länge grundattityden i Gävle, till skillnad från många andra kommuner.

Förslaget är alltså att majoriteten ensam ska tillsätta kommunstyrelsen, alltså lika som för regeringen på riksnivå. Däremot ska facknämnderna fortfarande ha företrädare för olika partier, och många av besluten där förs ju heller inte vidare till fullmäktige.

Med ”majoritetsstyre” blir det först i fullmäktige som partiernas ställningstaganden till exempelvis budgeten konfronteras mot varandra, så kompromisser kan inte göras innan dess. Det betyder sannolikt fler fullmäktigesammanträden. Oskicket att majoriteten dröjer med att behandla oppositionens motioner måste upphöra. Ska oppositionen utestängas från kommunstyrelsen behövs också annat för att underlätta alternativ och maktskifte. Information som hittills lämnats muntligt i kommunstyrelsen måste i framtiden ges skriftligt till fullmäktige och komma i god tid. Underlag måste ha kostnadsberäkningar för olika alternativ, inte bara det majoriteten enats om. Är underlaget bristfälligt måste oppositionen se till att ärendet återremitteras. Utan opposition i kommunstyrelsen blir det viktigt att öka kommunrevisionens resurser, så att misshushållning och ineffektivitet upptäcks så tidigt som möjligt. En erfarenhet är ju tyvärr att styrande lätt får större lojalitet till kommunförvaltningen än till medborgarna.

GD 29 MARS 2009

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons