Annons
Annons
Annons

Inget för Gävle

Ledare

Det är flera förslag som är bra i Centerpartiets infrastrukturprogram som presenterades i går.

Ett regionöverskridande betalsystem inom kollektivtrafiken, till exempel. Kostnaden för att arbetspendla är av avgörande betydelse för Gävles möjligheter att locka människor som arbetar i till exempel Uppsala och Stockholm att bosätta sig i Gävle.

De rådande villkoren för genomslag i medierna är dock sällan rättvisa – det som tränger fram genom mediebruset är ofta de mest kontroversiella förslagen. I detta fall att Centern vill öppna för att fler städer ska kunna införa trängselavgifter för biltrafik, liknande de som införts i Stockholm och som ska införas i Göteborg.

Gävle nämns inte som en stad där trängselskatter vore aktuellt. Däremot Uppsala och Linköping.

Åtminstone den förstnämnda staden kan många i Gästrikland relatera till. Men det är svårt att se att Uppsala skulle ha ett skriande behov av trängselavgifter.

Uppsala är ju lyckligt lottat med två kringfartsleder; dels nya E4, dels den gamla, som visserligen går genom tätbebyggt område men som inte ens touchar innerstaden. Vilken biltrafikant som inte har ärende in till Uppsalas innerstad skulle frivilligt välja att åka genom stadskärnan i stället för på någon av trafiklederna utanför?

Helt annat är det ju med Stockholm. Där har trängselskatten fungerat som avsett. Biltrafiken har förskjutits till utanför tullarna, till fromma för människor och miljö. Men skulle verkligen trängselavgifter göra någon nytta i städer med betydligt mindre trafikströmmar?

Man skulle kunna oroa sig för att Gävles miljöpartister nu inspireras att föreslå trängselavgifter även i Gävle. De gröna brukar ju hugga på de flesta förslag som försvårar för bilister.

Men man kan nog vara lugn. Trängselavgifter är troligen alltför mesigt för Gävles miljöpartister. De vill ju ha ett helt bilfritt city. Trängselavgifter är inte förbud, bilar skulle ju ändå kunna köra längs Esplanaden bara de betalar för sig vid Gavleån och Nygatan, eller var det i så fall skulle stå avgiftskameror.

Nej, när en stad inte har de geografiska förutsättningarna att stänga av centrum för biltrafik, och när denna kan hållas nere i mängd och hastighet på andra sätt, så är en småskalig biltrafik i en stadskärna inte ett problem.

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons