Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledarsidan framtidsspanar: Om 50 år kanske vi lever på Mars?

Bawar Ismail har tagit en titt på vad som sker inom rymdbranschen. På kort tid har kommersiella aktörer gjort stora framsteg. Kanske kan människor bo på månen i framtiden?

Annons

I en galax, långt, långt borta...

Det har alltid varit en dröm. För vissa är det kanske bara en barnslig dröm, men likväl är det något jag alltid önskat att vetenskapen och den nya tekniken skulle bana väg för. Jag pratar om rymdresor, om mänsklighetens möjligheter att ta sig till nya fronter, om man nu får lov att dra till med lite Star Trek-referenser.

En bas på månen kanske? Eller kommersiella rymdturer till Mars? Är det overkligt att tänka sig en levande stad, befolkad av människor, på en annan planet i vårt rymdsystem?

För inte kommer väl mänskligheten att för alltid bo på planeten Tellus? I den amerikanska valrörelsen 2012 kom en av republikanernas kandidater med ett udda vallöfte. Newt Gingrich, tidigare talman i kongressen, ville se en amerikansk bas på månen år 2020.

För dyrt. Ett barnsligt förslag. Overkligt. Newt Gingrich gjordes till åtlöje av sina motståndare. Men det var då. I dag låter det annorlunda. Aktörer inom rymdbranschen talar om att vi snart kommer kunna resa till månen eller Mars. Och en rymdbas på månen anses inte vara något overkligt. En studie från tankesmedjan NextGen Space LLC, och finansierad av USA:s federala rymdmyndighet Nasa, kom fram till att en månbas kanske inte skulle bli så enormt dyrt som Newt Gingrichs motståndare fick det att låta som i valrörelsen 2012. Ja, till att börja med skulle det kosta omkring 10 miljarder dollar för att skicka astronauter till månen igen. Det hela bygger dock på, vilket även republikanen Newt Gingrich talade om, att projektet görs i samarbete med kommersiella aktörer.

Republikanen Newt Gingrich hånades för att han ville bygga en bas på månen.

Kommersiella aktörer som SpaceX och Blue Origin har gjort stora framsteg på rymdfartsområdet. Ja, de privata företagen provar koncept som återanvändningsbara raketer. Rymdresor skulle bli betydligt billigare om man inte behövde bygga nya raketer för varje ny resa. De privata rymdbolagen är optimistiska. SpaceX-grundaren Elon Musk talar till och med om att mänskligheten inom en snar framtid kommer att kunna kolonisera andra planeter i vårt solsystem.

Om utvecklingen i rymdbranschen nu går så bra, hur kan detta påverka Sverige? Liberalernas riksdagsledamot Mathias Sundin är kanske den enda politikern i Sverige som driver frågor som rör rymdbranschen och rymdturism. Jag möter honom i Liberalernas lokaler på riksdagen för att ta reda på hur Sverige kan dra nytta av utvecklingen i rymdbranschen.

– Hur kommer det sig att du började intressera dig för rymdfrågor? Är du ett scifi-fan, eller?

– Nej, jag är inte ett scifi-fan. Jag minns 2004 när jag hörde nyheten om privatfinansierad rymdfärd, det var när de presenterade vinnarna av Ansari X Price och då tänkte jag "va, privat rymdfärd?" Det är inte bara stater som kan hålla på med det här, utan även privata företag. Och just nu händer det så mycket intressanta saker kring SpaceX och Elon Musk och även Blue Origin, men också en mängd olika privata aktörer som fokuserar på asteroidbrytning.

– Ja, det låter som att det sker mycket spännande saker inom den privata rymdsektorn. Var inte du på plats förresten när Elon Musk talade om sina visioner för framtida rymdresor?

– Ja, jag var i Mexiko på IAC (International Astronautical Congress) där Musk presenterade sina Marsplaner lite mer detaljerat. Och där såg man att rymden verkligen inspirerar många människor. När han skulle tala kutade folk för att få plats. Han var lite som en rockstjärna.

– Det kan jag tänka mig, han är väl lite av tekniknördarnas motsvarighet till Apples Steve Jobs. Men varför vill han kolonisera Mars?

– Ja, han ser främst två skäl till varför vi bör åka till Mars. Det första är defensivt. Det här är en liten och skör planet. Och det finns många "extiction events" som kan utplåna allt liv på Jorden. Klimatförändringar är ju ett exempel, men även en kollision med en asteroid. Och det andra skälet, vilket jag tycker är det bästa argumentet, är att det här skulle bli det största äventyret i mänsklighetens historia. Och det inspirerar ju så klart. Dels kommer vi att utveckla en mängd ny teknik, vilket kommer att kunna användas här på Jorden. Men det är också spännande för att det lyfter intressanta frågor om hur dessa kolonier ska styras? Ska det vara privata företag som styr? Hur blir det med demokrati?

Miljardären Elon Musk vill bygga en stad på Mars.

Samtalet flyter på. Det märks att Mathias Sundin verkligen brinner för rymden. Han pratar om den nya tekniken, om skiftet från statlig till privat rymdfärd och om nya utspel från Liberalerna. Men tar man rymdpolitik på allvar?

– Hur upplever du att övriga politiker ser på frågor som rör rymdbranschen?

– Jag tror att man ser på det lite annorlunda i dag. Mitt parti kommer ju göra några utspel som förmodligen kommer att hånas. Men jag tror att det har sipprat fram till allt fler, och framför allt ungdomar, att det håller på att hända något spännande just nu. Det är ett lite bättre läge att prata om dessa frågor i dag.

– Så hur står det till med svensk rymdpolitik i dag?

– Svensk rymdpolitik saknar dels politisk styrning och framför allt inga tydliga mål. Men vi (Liberalerna) har ett tydligt mål: en svensk ska till Mars på 2030-talet. Det kan man göra antingen via European Space Agency, att vi hakar på ett Nasa-uppdrag, eller att vi köper en plats hos exempelvis SpaceX.

– Finns det någon möjlighet för Sverige att även dra nytta av framtida rymdturism?

– Det finns några rymdturismföretag som Virgin. De har inte bestämt var de ska lägga sin verksamhet. Och de rymdfarkoster som de håller på att utveckla skulle kunna fungera på vanliga flygplatser. Men vad de här företagen säger är att de skulle kunna välja Sverige men det finns inget ansökningsanförande. Företagen vet inte om de ska vända sig till regeringen eller rymdstyrelsen för att få tillstånd att bedriva rymdturismverksamhet här. Det borde inte vara jättejobbigt för regeringen att be rymdstyrelsen att sätta ett ansökningsanförande på plats. Och det skulle inte kosta så mycket!

– Slutligen måste jag bara fråga dig, har du ett favoritrymdskepp?

– Ja, Normandy från spelet Mass Effect! Det är ett av de bästa spelen någonsin.

I framtiden kan rymdresor bli allt vanligare.

Annons
Annons