Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Satsa på snabbtåg

+
Läs senare
Ledare

Snabbtåg ligger i tiden. Under det senaste året har allt fler politiker börjar lobba för att det ska byggas höghastighetsbanor i landet. Skälen är flera. Dels har tekniken hunnit bli beprövad – ute i Europa har snabbtågen sänkt restiderna mellan många städer radikalt.

Dels ökar trycket på järnvägen – inte minst på grund av de höjda bensinkostnaderna och klimathotet.

Det visar sig bland annat i att resandet med SJ har ökat med 8 procent sedan i fjol, trots att många klagar över förseningar och SJ:s krångliga prissättningssystem.

Dessutom är det något spännande med höghastighetstågen, de har blivit symboler för modernitet. Vem skulle inte vilja kunna åka tvärs över landet på bara ett par timmar?

Kruxet är bara att snabbtåg kräver kostsamma investeringar. Enligt Bo-Lennart Nelldahl, professor i tågtrafikplanering vid KTH skulle det kosta cirka 100 miljarder att bygga nya höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall.

Investeringen skulle bli samhällsekonomiskt lönsam på några decennier, tror Nelldahl och flera andra experter. Men hittills har infrastrukturminister Åsa Torstensson varit avvaktande till kraven på höghastighetssatsningar.

Visst kan man förstå att regeringen vill ha gedigna underlag innan det fattas beslut. Men investeringar av den här typen kommer alltid att vara riskabla.

Regeringen borde änåd våga vara ett miljöföredöme...

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons