Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies och personuppgifter
Annons

Självklart att vara nykter på sjön

+
Läs senare
Ledare

Med Sveriges kuster, sjöar och vattendrag är det inte konstigt att många av oss har fritidsbåtar. I år tyder mycket på att fritidsbåtarna blir ännu fler då branschorganisationen dessutom spår en ökning av försäljningssiffrorna för fritidsbåtar för första gången på några år.

Detta i kombination med en fin sommar gör att många är ute till sjöss. Trots detta ser sjöfylleriet glädjande nog ut att hålla sig på en lägre nivå än tidigare år.

Fram till den 24 juli i år har Kustbevakningen kontrollerat 1 182 personer på sjöar och hav, varav 81 åkte fast för sjöfylleri vilket ligger ungefär i nivå med helåret 2013. Här i Gävleborgs län har än så länge inte en endaste person tagits för sjöfylleri.

Årets säsong är den femte med den nya lagen om sjöfylleri, som likställer stora och snabba båtar med bilar när det gäller förarens promillehalt. Och sedan 2010 har Kustbevakningen sett en stadig minskning av berusade färder till sjöss.

Lagen har alltså haft den preventiva verkan man kunnat hoppas på. Beteendet på sjön har förändrats.

Och eftersom fler än någonsin väljer båtlivet så tycks inte bristen på alkohol heller ha försämrat upplevelsen av att vara ute på sjön. Sådan klagolåt har det ju annars varit gott om under senare år.

Särskilt minnesvärd var uppropet för ett par somrar sedan med bland annat Svenska Båtunionen samt en rad kändisar som hävdade stolligheter som att "klart man ska kunna ta en starköl på sjön", "man måste kunna åka båt och samtidigt få trivas på sjön" och att på land skulle sjölivets 0,2-promillekrav kunna översättas till 0,2-promillegräns för gång- och cykeltrafikanter.

Varför båtupplevelsen – med härlig natur, djur och bad – skulle bli sämre av att hålla sig nykter är oklart. Och motståndarna har också alltid fnyst åt farligheten med att dricka på sjön.

Men statistiken talar emot dem.

När vuxna avlider som en följd av båtolyckor i Sverige är boven i dramat ofta alkohol (inte sällan i kombination med frånvaro av flytväst).

Att kalla sjöfyllerilagen som onödig eller som en kränkning mot den – i vissas ögon – självklara rätten att få vara packad på sjön är rena tramset förstås. Att minska sjöfylleriet är eftersträvansvärt. Visst förtjänar den fyraårsjubilerande sjöfyllerilagen att diskuteras men snarare i så fall om det verkligen var rätt att begränsa lagen till att gälla enbart båtar som antingen är över tio meter långa eller går i 15 knop eller mer.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons