Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Snacka går ju

+
Läs senare
/
Ledare

Under december förra året betalade SJ ut 54 miljoner kronor i ersättning till försenade resenärer och under hela 2010 förlorade bolaget hela 360 miljoner kronor på den kalla och snöiga vinter som började året och på den som avslutade det. Det gjorde att vinsten sjönk rejält jämfört med året innan. Siffrorna talar sitt tydliga språk, SJ har stora problem att sköta sitt jobb vintertid.

Lite tålamod bör nog alla utrusta sig med när det är snöigt och besvärlig ute men såväl SJ som Trafikverket har gärna använt sig av ursäktande termer som snökaos och extremkyla, men i ett land med flera årstider växlar väderleken och det måste vår infrastruktur stå pall för.

SJ får klä skott för de flesta av problemen. Till viss del är det säkerligen orättvist, att spår och växlar trasslar är knappast SJ:s fel, men för dåliga planering och framförhållning och inte minst en osedvanlig uselhet vad gäller information till resenärerna, förtjänar bolaget all kritik. Om inte servicekänslan tar överhanden kanske ändå det ekonomiska sinnelaget borde göra det. Med bättre information och framförhållning kan många av problemen undvikas och därmed även många miljoner sparas som istället betalas ut som ersättning. För det verkar ju onekligen som om SJ skulle ha bättre användning för de pengarna.

Sedan har Sverige också ett grundläggande problem: att järnvägsnätet är gammalt, underdimensionerat och slitet. En femtedel av kontaktledningarna på landets järnvägar bedöms vara uttjänta, deras tekniska livslängd är förbi men används ändå. I förra veckan presenterades Trafikverkets rapport ”Situationen i det svenska järnvägsnätet”. Den visar att folk åker mer tåg än någonsin, men verket konstaterar också att det kan bli problem i framtiden. Mellan 25 och 30 miljarder skulle behövas för att beta av uppdämda renoveringsbehov och hålla jämna steg med förslitningen, bedömer Trafikverket. Och då talar vi bara om de kommande fem åren.

Att järnvägen fungerar är en infrastrukturfråga som måste tas på största allvar. Ändå har tidigare regeringar under lång tid valt att dra ner på underhållet.

Alla politiker gillar tåg. Det finns inte ett parti i Sverige som inte understryker vikten av pålitlig infrastruktur och att järnvägen måste underhållas och byggas ut. Tåg är miljövänliga och bekväma. Alla vill ha dem, alla gillar dem, åtminstone i teorin.

Men de som den här vintern och den förra har stått och försökt stampa bort kylan ur fötterna på perronger och tröstlöst tittat på tavlor där det blinkar meddelanden (i bästa fall) om förseningar och inställda tåg tycker nog att politikernas prat om hur finfint det är att åka tåg är – just prat.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0

Har du också något att säga?

Skicka in en insändare/debattartikel

Annons
Annons
Annons