Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi som bor utanför Stockholm behöver bilen

Dagens bensinpris känns i plånboken.

Annons

Är bensin för billig i dag? Det anser infrastrukturminister Anna Johansson (S).

"Just nu är bensinen alldeles för billig", sa infrastrukturminister Anna Johansson (S) nyligen till Dagens Industri. Därför väljer man inte alternativa drivmedel fortsatte ministern.

Det är ett häpnadsväckande och ytterst nonchalant uttalande, åtminstone för medborgare som bor utanför storstäderna. För här i Gävleborg finns det inga tunnelbanor eller busslinjer som går var femte minut.

Här, liksom i stora delar av övriga landet, är bilen en viktig del av invånarnas livspussel. Det ska köras till jobbet, lämnas barn på skola eller hockeyträning, och storhandlas. Utan bilen hade det varit en mäkta svår uppgift.

Och utan bensin är bilen obrukbar. Alla har ju inte börjat köra Teslabilar på glesbygden.

Dagens bensinpris känns i plånboken. I Gävle ligger literpriset på 95-oktanig bensin på omkring 13.60 kronor. Det mesta av priset går till skatter, vilket är ungefär två tredjedelar. Och priset förväntas höjas ännu mer de kommande åren.

Vi tävlar redan med bland andra Holland, Danmark och Italien om det högsta bensinpriset i EU. Enligt branschorganisationen Bil Sweden är det bara en tidsfråga innan vi slår konkurrenterna.

Snacka om billig bensin, va? Blir infrastrukturministern nöjd när vi till slut slagit Holland? Eller kommer regeringen även då anse att bensinen är för billig? Är det så att Anna Johansson vill att en familj ute på glesbygden ska betala betydligt saftigare summor för en fulltankad bil?

Om det är så, vågar regeringen erkänna det rakt ut? Troligen inte.

Det är klart att Sverige, och resten av världen, måste göra sitt för att minska bilens negativa påverkan på miljön och klimatet. Det behövs en grön omställning av samhället. Att smutsa ner miljön måste kosta, men likväl måste politiken balanseras så att den inte slår mot människor orättvist. Bensinpriset är just en sådan fråga. När alternativa färd- och drivmedel är mer lättillgängliga för allmänheten, och när kollektivtrafiken är mer utbyggd, då kan det vara rätt att skatta bort bensinen. Men vi är inte i närheten av ett sådant samhälle i dag.

Bensinen i Sverige är långt ifrån billig. Infrastrukturministern bör vara mer ödmjuk i frågan framöver. För det är väl självklart att folk även utanför Stockholm och Göteborg ska kunna ta sig till och hem från jobbet?

Annons
Annons