Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Satsning på väg 68 men inte på 67

GÄVLELänsstyrelsen prioriterar ut- och ombyggnad av riksväg 68, förbindelselänken från riks 80 i Storvik mot Avesta, i den regionala vägsatsningen mellan 2004 och 2015.

Annons
Länet har preliminärt fått 627 miljoner att fördela under den kommande tolvårsperioden. Det kan dock bli både mer och mindre beroende på hur regeringen bedömer den plan länsstyrelsen nu lagt fram.

Nollsummespel
- Det kan bli upp till 150 procent över den angivna summan. I värsta fall kan det också bli en halvering. Väganslagen är ett nollsummespel och om vi får mer pengar försvinner det pengar från ett annat län istället. Det säger Magdalena Berglin vid länsstyrelsens kommunikationsfunktion.
Totalt satsas två tredjedelar av pengarna under perioden på projekt som höjer trafiksäkerheten.

Enda stora projektet
Väg 68 är det enda riktigt stora projektet, kostnadsberäknat till 120 miljoner kronor. Dessutom vill länsstyrelsen satsa åtta miljoner kronor per år på utbyggnad av gång- och cykelvägar.
Några pengar till väg 67, en annan viktig och ungefär lika dålig transportlänk som väg 68, finns inte med i länsstyrelsens plan.
- Väg 67 är tyvärr lågt prioriterad ur ett nationellt perspektiv. Det tycker vi är fel. Vi har tagit med utbyggnad av väg 67 förutsatt att länet får mer pengar än det preliminära anslaget, säger Magdalena Berglin.
Hon håller dock med om att förhoppningarna om att detta ska slå in inte är alltför stora.
I dag, torsdag, presenterar Vägverket planerna på de nationella väginvesteringarna under de kommande tolv åren. Där finns satsningarna på E4 och de andra riktigt stora transportlederna i det statliga vägnätet.

Två etapper
Riksväg 68 är uppdelad i två etapper. Den första ligger åren 2004-2006 och gäller nydragning av väg från Vallbyheden strax söder om Torsåker och vid sidan av Hästbo. I dag går vägen rakt igenom där.
Sträckan är drygt sju kilometer och kostnadsberäknad till 59 miljoner kronor.
Nästa etapp är ungefär lika lång och sträcker sig till Dalgränsen. Där handlar det om breddning av nuvarande väg till nio meter. Också det projektet beräknas hålla på i tre år och är beräknat till 62 miljoner.

Gång- och cykelvägar
Sex av gång- och cykelvägarna under perioden är speciellt angivna. I övrigt är det alltså sagt att den årliga potten ska vara cirka åtta miljoner kronor.
Gång- och cykelväg längs Årsundabanken fanns med redan i förra tolvårsplanen. Nu ska den äntligen bli av, men det blir byggstart först 2006. Totalkostnaden beräknas till nio miljoner.
Gång- och cykelväg invid väg 272 mellan Högbo och Öjaren påbörjas i år och görs klar nästa år.
Övriga namngivna cykel- och gångbaneprojekt med starttid 2004-2006: Hille-Björke längs väg 583 (gamla E4), genom Årsunda och genom Åshammar, en kortare sträcka längs riks 80 i Hofors mellan rondellen och Born samt mellan Bergvik och Vannsätter.
Efter en remissrunda skickas planen till regeringen som fastställer den slutliga planeringsramen. I december spikas planen slutgiltigt av länsstyrelsen.


Annons
Annons
Annons