Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Sofie åkte hem utan svar – efter 10 timmar

+
Läs senare

Sofie var på akuten förra lördagen för dubbelseende och huvudvärk. Hon kom på eftermiddagen och åkte hem nästan tio timmar senare utan att ha fått träffa en läkare. Orolig och arg.

Vid samtalet med sjukvårdsrådgivningen blev hon uppmanad att åka in på en gång och det gjorde hon.

Men tiden i väntrummet blev lång. Efter den första kontrollen som gick snabbt blev hon sittande.

– När jag kom ut till bilen vid elvatiden på kvällen ringde jag sjukvårdsrådgivningen igen och bad att få en tid till ögonläkare dagen efter. Hon kopplade mig till en ögonläkare som sa att det skulle ta 45 minuter om jag kom tillbaka men då var jag redan hemma. Det orkade jag inte.

I ren frustration skrev Sofie en insändare till GD när hon satt där i väntrummet.

"Väntetiden på gävle sjukhus akutmottagning är under all kritik, att man ska behöva vänta 10 timmar på en bedömning av läkare tycker jag är oacceptabelt, finns det inte möjlighet att ringa in extra personal? Har vi inte råd med bättre vård i vårat rika land? Vart går skattepengarna?".

På akuten segade sig timmarna fram. Många patienter kom - och gick.

– De första fem timmarna var väl ok. Sen när det bara kom in fler och fler förstod jag att jag låg sist i prioriteringen och började bli arg. Och jag var orolig för att jag såg dubbelt.

Någon information fick hon inte men mamman som var med försökte fråga. Efter sju, åtta timmar frågade Sofie en sköterska som gick förbi.

– Jag undrade lite skämtsamt om de hade glömt bort mig och fick ett leende till svar.

Efter ytterligare en timme ställde hon frågan till en annan sköterska som passerade som sa att hon skulle gå bort i gången och fram till expeditionen med datorerna.

– Där fick jag svar att de skulle kolla. När jag frågade igen nån timme senare sa de att de inte hunnit. Jag ville ju få besked om väntetiden. Var det åtta timmar till?

– När jag gick därifrån sa de att om jag kom tillbaka dagen efter skulle jag få börja om i kön. Men jag tänkte att jag får ingen hjälp på hela natten så jag gick.

I bilen ringde hon sjukvårdsrådgivningen igen som kopplade vidare till ögonläkare som hade tid inom 45 minuter, men när hon bad om det fick hon komma på söndagsmorgonen i stället. Också då till akuten men hon skulle säga att hon skulle direkt in till läkaren.

– De ville att jag skulle ta en kölapp igen men jag sa nej och då kom jag in. Jag mådde bättre då och fick besked om att dubbelseendet var knutet till migrän men om det kommer igen så blir det magnetröntgen.

Att det gick snabbt för barnen att komma in för vård tycker hon är bara bra och hon vill inte klaga på personalen.

– Man känner hela tiden att det är för lite personal. De är bra och gör nog så gott de kan.

Men någon tilltro till vården har jag inte längre.

Fotnot: Sofie vill inte ha sitt efternamn i tidningen.

Versamhetschefen på akuten Hanna Höghielm säger att Sofie utifrån sökorsaken var inskriven på medicinteamet på akuten men uttalar sig inte om det enskilda fallet.

– Har patienten inte fått tillsyn och information varannan timme under vårdtiden har vi brustit i våra omvårdnadsrutiner.

Verksamhetschefen på medicin, Simon Nilsson, säger så här:

– Jag vet inte hur trycket på medicinkliniken var under lördagskvällen men det är beklagligt om folk får vänta utan att få veta vad de väntar på. Medicinklinikens jourläkare på akuten har också ansvar för 140 vårdplatser på sjukhuset och är folk mycket sjuka där prioriteras de.

Vad känner du efter att ha läst denna artikel?
Älska
0
Haha
0
Wow
0
Ledsen
0
Arg
0
Annons
Annons
Annons