Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Stationen står tom i Sandviken

SANDVIKENSandvikens järnvägsstation är inte värd att kallas järnvägsstation.

I alla fall inte enligt flera av GD:s läsare.
Och alltihop verkar hänga samman med att stationen står tom.

Snusprillor
- Det är fullkomligt bedrövligt. Inga högtalarutrop, och i söndags stod ingenting på monitorn så jag blev osäker på om mitt tåg skulle gå. På skärmen satt det snusprillor i stället. Gå dit och titta själv, säger Björn Asplind, som pendlar till Sandviken från Västerås ett par gånger i månaden.
Sagt och gjort. När jag öppnar dörren till stationen är klockan snart tolv. En skylt upplyser om att byggnaden hålls öppen 09.00-18.00. Där är tomt.
Det enda som vittnar om att stationen haft besök på sistone är alla fula klottertags, och den halvfulla papperskorgen inne på toaletten.
En lapp på en dörr upplyser om vart man ska ringa för att beställa tågbiljetter. Men gratisnumret är gammalt och taget ur bruk för länge sen.
Så dyker Karin Vestberg upp. Hon väntar på en väninna. De ska åka till Falun.
- Det är då tur att jag har tidtabellen med mig. Och biljetten, ett sånt här årskort, säger Karin Vestberg och visar.

Inga turlistor
Väninnan Märta Marthinsson kommer in från spårområdet.
- Har du sett att de har tagit bort turlistorna här utanför. De kladdar väl ner allting. När det inte finns någon bemanning får de väl räkna med att det blir så här, säger hon.
Frågan är vilka "de" är. SJ, kanske? Nej, de sköter bara tågtrafiken. Det är företaget Jernhusen Stationer som äger huset, och deras dotterbolag Jernhusen Drift som förvaltar det, och i sin tur anlitar olika företag för skötseln.
- Vi har kontakt med en firma som klottersanerar regelbundet både på ut- och insidan i Sandviken. Men vi kan vara där och måla om hela väggarna den ena dagen, och nästa dag är de fyllda av klotter igen. Det här är ett problem som alla obemannade stationer har, säger Conny Holmqvist på Jernhusen Drift.
I avtalet med moderföretaget står att klotter ska vara borta inom en vecka. Om det följs helt, kan inte Conny Holmqvist svara på.
Han kan inte heller svara på varför informationen fungerar dåligt så ofta. För informationen sköter Banverket i Gävle.

Tekniken krånglar
Paul Eriksson på Banverket berättar att tekniken krånglar då och då och att man därför håller på att byta ut monitorerna linje för linje. När det sker i Sandviken vet han inte.
- Om tågen inte finns med på monitorerna kan det vara så att vi har missat att lägga ut informationen, men det kan också vara så att vi trycker på knappen här utan att det händer något i Sandviken. Då vet vi inte det förrän någon ringer och felanmäler och det kan ju dröja, säger Paul Eriksson.
Nöjd är han inte, men konstaterar att det är som det är med obemannade stationer.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons