Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Trafikövervakningen i fara

GÄVLEFörslaget till ny utryckningsverksamhet inom polisen i Gästrikland, som GD skrev om i onsdags, kommer också att minska trafikövervakningen på E4 och andra större vägar. En trafikpatrull ska fylla upp polisens utryckningsstyrka fyra fredags- och lördagsnätter av sex. Dessutom ska en trafikpatrull ingå i ordningsavdelningen under dagtid på onsdagar.

Lars-Göran Nilsson är chef för trafikavdelningen i Gävle. Han är inte glad åt förslaget från den arbetsgrupp som har länspolismästare Ulf Möllers uppdrag att organisera om utryckningsverksamheten.

Annan utbildning
- Vi hävdar bestämt att vi behövs i trafikövervakningen, speciellt under helgerna. Vi är utbildade med en helt annan inriktning. Jag är rädd att trafikpoliser som inte jobbat med ordningsverksamhet på väldigt många år kommer att få ett dåligt resultat samtidigt som vi förlorar trafikövervakningen, säger han. Han ifrågasätter också lämpligheten att sätta in trafikpoliser i 60-årsåldern som ordningspoliser på nattpass under veckosluten.
Det handlar om 224 arbetstimmar per sexveckorsperiod.
Kommissarie Per Langer ingår i Möllers arbetsgrupp:
- Det är inte roligt att behöva göra så här men när inte resurserna räcker till längre har vi inget val. Vi tvingas prioritera och ta litet resurser här och där för att klara en minimibemanning i utryckningsverksamheten. Vi är en myndighet och måste också kunna arbeta över gränserna.
Förslaget är att ordningspolisens sju turlag ska skrotas. I stället ska poliser i utryckningstjänst få periodplanera sitt arbete.
Därmed, resonerar ledningen, ska äldre poliser till stor del slippa slitsamma nattpass. Dock ska en minibemanning nattetid på två patruller i Gävle och en i Sandviken alltid finnas. En förväntad vinst av periodplaneringen är att sjukskrivningarna minskar.

Förolämpning
Förslaget har väckt upprörda känslor hos poliserna på trafikavdelningen.
- Detta är varken mer eller mindre förolämpande mot utryckningsverksamheten. Kunskaper är färskvara. Ingen av oss på T har jobbat i ordningstjänst på åtminstone 15 år. Resultatet kommer inte att bli bra. De flesta av oss har en gång sökt till T för att slippa slitsamma skift sena nätter på ordningsavdelningen. Det säger Tony Härdin, en av länets få trafikpoliser som ännu inte fyllt 50.
Han tycker också att förslagsställarna gjort en tankevolt när de försöker fylla ut luckor i utryckningsstyrkan med trafikpoliser.
- Vi på trafiken har periodplanerat vårt arbete länge. Vi jobbar mest fredag och söndag eftersom trafiken är störst då. Om våra patruller ska ingå i näpos verksamhet kommer trafikövervakningen i princip att försvinna när den behövs som mest.
Per Langer säger att det inte alls är fråga om att de äldsta trafikpoliserna ska behöva gå ut i ordningstjänst.
- Nej, det är fem eller sex som kan komma ifråga, säger han.

Behövs helgnätter
Han framhåller också att det aldrig varit avsikten att patruller från trafikavdelningen alltid ska jobba på Stortorget när de ingår i utryckningsstyrkan.
- På onsdagar kan de som vanligt jobba med trafikövervakning, men får göra det i Gävle i stället för ute på E4 för att kunna rycka in snabbare vid larm. Men på fredags- och lördagskvällar måste vi prioritera brottsligheten i centrala Gävle, slår Langer fast.
Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons
Annons