Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Detta är en annons
Annons

Turkiet – Medelhavets bästa segling!

• Härliga viken i Bosuk Buku. Skyddad hamn med en liten restaurang. Inget utsläpp från båtarnas avlopptankar var tillåtet. Här går det att bada i hamnen bland båtarna.
  • Enkel men helt fungerande vattentoa med vidunderlig utsikt. Avfallet gick inte ut i havet utan samlades upp i tankar på Bosuk Buku.
  • En stor sköldpadda simmade lugnt utanför Marmaris kust.
  • Restaurang Aurora på Selimiye ligger fint nära båten. Här går det också att bunkra lite om det behövs.
  • Inne i köket beställer man bäst maten. Färsk fisk är en höjdare. Just här på Aurora i Selimiye blev det färsk svärdfisk.

För många år sedan seglade vi från Kos i Grekland in i Turkiet med en Grekiskregistrerad båt. Då fick vi böta i Bodrums hamn för att man påstod att vi förorenat vattnet i hamnen. Det satte sina spår, aldrig mer segling i Turkiet.

Men som av en händelse blev det av att åka till Marmaris och ett nytt seglingsäventyr. Det var tur det för det var fantastiskt bra.

Resan gick i mitten av september, vattentemperaturen alltid över 25 grader, runt 30 grader i luften och inte ett moln på hela veckan. Vindar på max tolv meter per sekund på eftermiddagarna.

Flyget landade i Dalaman, dryga timmen med bil till båten i Marmaris. Marinan låg lite i utkanten av Marmaris så det fick bli taxi in till en supermarket för att handla. Efter bunkring och utcheckning av båten seglade vi iväg på eftermiddagen. Det kändes som om vi kom iväg lite sent. Men det visade sig att det fanns gott om hamnar och vikar nära Marmaris.

Ciftlik fick bli vår första natthamn. Vi blev invinkade av en bryggvakt som sedan naturligtvis bjöd in till sin restaurang. På vår grannbåt, en klassisk turkisk träbåt med två master, Gület, var grillen igång på peket i fören medan fullmånen sken. Vackert.

Nästa dag blev det längre segling med badstopp innan vi stannade för natten i Bozburun. Efter det blev det Selimiye och Paradis Bay, små mysiga ställen med mycket charm. Efter halva veckan kom vi till Datca som var ett lite större ställe där vi kunde ta ut mer pengar till privata reskassan ur bankomater.

Vi hade gjort en skeppskassa där vi lagt in 1 500 svenska kronor som visade sig räcka hela veckan, till bland annat frukost, lunch, vatten, vin, öl, hamnavgifter och diesel.

Vi var åtta personer ombord på en ny 50 fotare (16 meter lång). Middagarna på kvällarna betalade vi inte med skeppskassan. Då betalade var och en för sig och kostade från 150 till 250 kronor, så det var de egna fickpengarna som behövde fyllas på. Vi bunkrade även båten med färskvaror. Så det var perfekt att komma till en lite större ort.

Maten på restaurangerna var mycket bra, färsk svärdfisk, kalopsliknande grytor i heta gjutjärnspannor.

Det fina med Turkiet var just de otroligt små pittoreska hamnarna med bara en restaurang och inget mer. Som i Paradise Bay. Eller den allra mysigaste under vår tripp, Bosuk Buku. Kocken ombord, Peter, köpte färsk fisk som liknade makrill av fiskaren. Kvinnorna ombord shoppade kläder från båtar som kom förbi.

Själv njöt jag av utsikten från utedasset. Verkligt mysigt ställe. Man är noga med miljön i hamnarna och charterbåtarna fick inte släppa ut duschvatten och liknande. Det var så rent i de små hamnarna att det gick att bada från egna båten. Härligt.

Det var ibland som att segla i norska fjordar med höga berg på båda sidor, ibland öppet hav. Vi såg över till Rodhos.

Men akta er för att segla in till öarna i Grekland. Det pågår en hel del människosmuggling från Turkiet till Grekland och grekerna är inte nådiga om ni inte har alla papper i ordning för att segla mellan länderna (vilket går bra men kostar extra och tar extra tid i hamnarna). Vi vågade ta ett dopp på grekiskt territorialvatten på behörigt avstånd från land vid den grekiska ön Simi.

En härlig seglingsvecka blev det med korta dagsetapper, ganska skyddade vatten, gott om badvikar och hamnar, god mat både ombord och i hamnarna. Att vi fick se en meterstor sköldpadda simma några meter från båten gav extra bonuspoäng. Så åter igen – var finns bästa seglingsvattnen? Grekland eller Kroatien? Svaret blir Turkiet! Så passa på att ta en koll Turkiet på båtmässorna framöver om du är sugen på en segeltur i Medelhavet.

Flyget hem gjorde ett långt stopp i Istanbul så vi hann in till centrum och känna pulsen i kanske Europas största och häftigaste stad. (Halva staden ligger förstås i Asien) . Det blev inte resan sämre utav.

Lasse Halvarsson

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter