Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspår tar bort flaskhals

/
  • Foto: OLLE HILDINGSON Storsatsning. Björn Rosengren tog första spadtaget till den nya järnvägssatsningen.

ÄLVKARLEBYÄntligen. Den så länge och så hett efterlängtade byggstarten av dubbelspår på Ostkustbanan förbi Skutskär inleddes med en ceremoni i Hårstaområdet på onsdagen.

Annons
Säkert två hundra personer, speciellt inbjudna men uppenbarligen även en hel del ortsbor, kom för att lyssna till en rad glada och positiva talare. Och se näringsminister Björn Rosengren kliva av tåget på en tillfällig perrong och ta första spadtaget till den nya järnvägssatsningen på en halv miljard.

Halv miljard
Nu handlar det om drygt tretton kilometer enkelspår som ska bli dubbelt. Men det blir mer än så för de 500 miljoner kronor som satsas. Eller om man så vill en halv miljard.
De korsande vägarna på sträckan försvinner och ersätts med planskilda korsningar. Dessutom byggs stationer både i Skutskär och Furuvik. Där ska Upptåget kunna stanna i fortsättningen.
Planer på att utsträcka den regionala tågtrafiken från Uppsala till Gävle har funnits länge men stupat på de kvarvarande sträckorna med enkelspår.
I november 2005, alltså om drygt tre år, ska dubbelspåret stå klart. Ändå blir en liten bit enkelspår kvar på Ostkustbanan, nämligen sex kilometer från Bomansberget söder om Järvsta fram till Furuvik. Den sträckan har hittills stupat på problemen kring den nedlagda Medoratippen.

Förstudie ute på remiss
En förstudie om annan dragning är gjord och är nu ute på remiss. Och kanske, kanske kan det projektet komma igång så pass snabbt att det blir klart ungefär samtidigt med det nu påbörjade.
Det är i alla fall den förhoppning som chefen för Banverkets mellersta region i Gävle, Nils-Erik Bergström, har.
- Jag har gott hopp om att vi ska kunna komma igång under 2003. Men då får det inte bli överklagat igen. Jag upplever en acceptens för dubbelspår nu. Protesterna har inte samma frenesi som tidigare.
Den sträckan kostar ytterligare 200 miljoner av statens infrastrukturpengar till järnvägen.
Byggnationen av dubbelspår förbi gamla Uppsala har börjat nyligen. Med lite flyt kan dubbelspår hela vägen från huvudstaden till Gävle vara verklighet under 2006.
Det innebär att restiden mellan Gävle och Stockholm kan krympa ner mot en timme. Och X2000-tågen ska klara Stockholm-Sundsvall på tre timmar.

Motorväg
Och i höst startar ombyggnaden av E4 till motorväg från Uppsala till Dalälven. Snacka om infrastruktursatsning genom Uppland!
Monica Robin Svensson, ställföreträdande landshövding i Gävleborg, var en av talarna i Skutskär Hon konstaterade att utbyggnaden är viktig både för Uppsala och Gävle.
- Satsningen betyder enormt mycket för regionen, både för det exportintensiva näringslivet och för människor som får bättre möjlighet att pendla.
Näringsminister Björn Rosengren ser också en poäng med snabba transporter.
- Det betyder att man kan bo tio till tjugo mil bort men ändå pendla.
Efter spadtag och musik av Skutskärs ungdomsorkester intog alla speciellt inbjudna lunch med bland annat Älvkarlebylax. Övriga närvarande fick nöja sig med kaffe och bröd.

OLLE HILDINGSON
Annons
Annons
Annons