Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Turisterna gav plus i kassan

/
  • Arkivbild: LASSE WIGERT Gynnsam sommar. Turisterna strömmade till Älvkarleby förra sommaren vilket gav ett rejält tillskott i kassan. Speciellt populärt var Fallens dag och att ligga på badstranden.

ÄLVKARLEBY
Sommarvärmen ledde till minskat fiske i Dalälven och färre konferenser. Däremot var badstränderna smockade med folk och evenemang som Fallens dag lockade fler än tidigare.

Annons
Turistsäsongen 2002 gav sammantaget mer tillbaka ekonomiskt för samhället än det gjort under de tio senaste åren. 128 miljoner kronor i så kallat köpkraftstillskott. Fem miljoner mer än 2001.
- I det stora hela så har det gått bra, konstaterar turistchefen Jan Bendrik nöjt.

Vädret viktigt
Nu har all statistik färdigställts från de olika företag och organisationer som verkar i turistsektorn. Bara genom att studera besöksfrekvensen så kan man dra den snabba slutsatsen att vädret har stor betydelse.
- Besöksmålen, som till exempel Fiskeriverket, förlorar när folk gassar i solen. Rullsand har i stället fått ett enormt lyft. De har haft 6-7 000 besökare under bra baddagar, berättar han.
Köpkraftstillskottet är ett sätt att mäta hur bra en turistsäsong har varit rent ekonomiskt. Man räknar ut värdet genom att använda sig av kvoter för hur mycket en turist brukar spendera i affärer, på restauranger, bensinmackar och liknande och tar det gånger antalet besökare.
1992 låg värdet på 89 miljoner kronor och tio år senare mer än fyrtio procent högre. Det är trots allt en långsam men stabil ökning av turismen år från år och Jan Bendrik tror att det är rätt väg att gå även framöver.

Rullsands camping
Några stora satsningar på äventyrsanläggningar lär det inte bli. Bättre då att utveckla den etablerade fisketurismen och de anläggningar som finns idag. Man behöver även bygga fler fritidshus som turisterna kan hyra. En bristvara i dag.
En upprustning av Rullsands camping för att fortsätta hålla en konkurrenskraftig standard är en nödvändig satsning. En utvecklingsplan har tagits fram för att bygga om vägen och bygga nya servicebyggnader. Något som skulle kosta 15 miljoner kronor och ta fem år.
Både kommunen och Upplandsstiftelsen tycker att det är en viktig satsning, men det är oklart hur det ska genomföras ekonomiskt och därför när det kan inledas.
- Det är inte bara en önskelista utan något som behöver göras, konstaterar Jan Bendrik.
De evenemang som lockat flest besökare är som vanligt Fallens dag, Älvkarleby marknad, Dagermandagen med mera. Under 2002 arrangerades även Hund SM i Skutskär vilket drog mycket folk som handlade och sov över.

Framtiden ljus
Jan Bendrik tror mycket på framtiden för turismen i Älvkarleby. Genom närheten till Mälardalen finns en tredjedel av landets befolkning inom en 20-milsradie från kommunen samtidigt som allt fler svenskar väljer att turista på hemmaplan.
Han jobbar själv en hel del med marknadsföring utåt på olika mässor och något som verkar lovande är det ökande intresset från finska fiskare.

MATTIAS JONSSON
026-15 96 12
mattias.jonsson@gd.se
Annons
Annons
Annons