Annons

Annons

Annons

Annons

Gävle

Gävlestudenter tänker snålt

För att vara en biltävling blir nog snålbilsracet i Rotterdam en ganska stillsam tillställning.

– Snittfarten kommer att vara 25 kilometer i timmen, säger Henrik Larsson som pluggar till maskiningenjör vid högskolan.

Mängder av detaljer återstår att fila på innan tävlingen avgörs i Rotterdam i mitten av maj. Maskiningenjörsstudenterna Henrik Larsson och Jonas Söderström resonerar med läraren Per Blomqvist.

Annons

Det är första gången ett gäng studenter från Högskolan i Gävle har anmält sig till Shell Eco-marathon.

Tävlingen som avgörs i Europa, USA och Asien går ut på att tillverka en så bensinsnål bil som möjligt.

– Egentligen är det viktigaste att utvecklas som ingenjörsstudent snarare än att vinna över något annat lag, säger Fredrik Mickelsson.

Att studenterna hjälper varandra över laggränserna är inte ovanligt. Ett exempel på det är den droppformade karossen på Gävlegängets bil som har utvecklats av studenter på Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg.

Jakob Wallin är utsedd till chaufför. I liggande ställning ska han hålla koll på hastigheten och slå på och av motorn vid rätt tillfälle.

– Det mest bensinsnåla är att köra motorn i fem sekunder åt gången. Det innebär att hastigheten kommer att pendla mellan 15 och 40 kilometer i timmen. Samtidigt får medelhastigheten inte understiga 25 kilometer i timmen, då bryter vi mot reglerna, säger Henrik Larsson.

Annons

Annons

Motorn har de i stort sett tillverkat själva med hjälp av utrustningen i högskolans laborationshus. Den har en cylinder på 58 kubikcentimeter och saknar kylning.

– Eftersom den är igång så kort tid måste vi i stället se till att den inte blir för kall. Optimal temperatur är ungefär 80 grader, säger Fredrik Mickelsson.

Som chef för motorgruppen lägger han ner cirka 40 timmar i veckan på projektet, som bedrivs vid sidan av studierna.

Läraren Per Blomqvist är imponerad av studenternas engagemang.

– Att delta i tävlingen är en bra merit som man verkligen ska ta med i sitt CV. Tre av studenterna i gruppen har redan anställts av företaget ÅF som är en av huvudsponsorerna, säger han.

Fakta

Shell Eco-marathon

* 15-19 maj avgörs Europatävlingen i Rotterdam.

* 200 lag med sammanlagt 3 000 studenter från 24 länder deltar.

* Tävlingen går ut på att åka så långt som möjligt på en liter bensin.

* Världsrekordet är 379 mil, det svenska rekordet är 123 mil.

* Gänget från Högskolan i Gävle består av ett 15-tal högskoleingenjörsstudenter. Deras mål är att spräcka 100-milsgränsen.

Mattias Oppitz och Joacim Altberg pysslar med karossen.

Annons

Den egentillverkade motorn på 58 kubikcentimeter är försedd med dubbla tändstift och saknar kylning.

Här är gänget bakom snålbilen. Jakob Wallin, Fredrik Mickelsson, chef för motorgruppen, Mattias Oppitz, Joacim Altberg, Henrik Larsson, läraren Per Blomqvist och Jonas Söderström som är chef för chassigruppen.


Erik Wikström

erik.wikstrom@gd.se

Annons

Annons

Till toppen av sidan