Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Limöbåten

Bråk direkt om nya Limötrafik-upphandlingen: "Det är mygel"

Limöbåten Rederi AB får uppdraget att köra Limöbåten fyra år framåt. Men sista ordet är förmodligen inte sagt. Det konkurrerande anbudets företrädare Johan Bennich pratar om "mygel". – Jag kommer att överklaga.

Annons

Samma redare körde även i fjol. Nu har en ny upphandling genomförts och samma rederi får uppdraget fram till 2019.

Turerna kommer att gå från Skeppsbron till Engeltofta, Limön och Furuvik. Alltså likadant som 2014.

I årets upphandlingsförfarande ställdes högre krav på miljövänligare skärgårdstrafik för att nå målen i Gävle kommuns Miljöstrategiska program, uppger kommunen i ett pressmeddelande. Kostnaden för skärgårdstrafiken är 2 557 500 kr per säsong.

Tre anbud lämnades in. Endast ett uppfyllde kraven.

Huvudkonkurrenten till Limöbåten Rederi AB (som alltså kör den nuvarande Limöbåten Drottning Silvia med skeppare Per Rydback) heter precis som i fjol SM Rederi. Deras anbud uppfyllde inte kraven trots att de ämnar trafikera Limön med en helt ny, miljövänlig båt.

Annons

– Kravet var att vid anbudstidens utgång ha ett fartyg. Det har de inte, och det faller anbudet på, säger Johan Almesjö, förbundsdirektör på Inköp Gävleborg som skött upphandlingen.

Annons

Samma villkor gäller det tredje budet, som även det är inlämnat av Per Rydback, och gäller en helt nybyggd båt. Ett projekt GD berättat om tidigare.

Läs även: De vill bygga en miljövänlig Limöbåt, i Gävle

– Det är samma sak där. Det är offererat med ett fartyg som i dag inte finns.

Det nuvarande avtalet löper på fyra år. Men nästa upphandling ska inledas redan inom två år.

– Ambitionen är att komma i gång tidigt. Och kanske öka kraven på hållbarhet ytterligare, säger Johan Almesjö.

När räknar du med att överklagandet från SM Rederi dyker upp?

– Jag spekulerar inte i det. Jag tycker att vi gjort en bra upphandling. Är det någon som har synpunkter måste man pröva dem. Det är så det fungerar, säger Johan Almesjö.

Limöbåtens konkurrent om trafiken var, precis som förra året, SM-rederi AB med vd:n Johan Bennich i spetsen. Återigen är Bennich mycket kritisk till hur upphandlingen skötts.

– Förra året blev vi underkända för att vårt anbud var det enda som uppfyllde skallkraven. Nu är det andra anbudet det enda som uppfyller kraven och då går det bra. Det är ju mygel! De vill till varje pris att han ska få anbudet.

När det gäller kravet på att vid anbudstidens utgång ha en båt – som var det som fällde SM Rederi i år – är han också kritisk.

– Hur mina avtal med tredje part ser ut är mina affärshemligheter, och de har över huvud taget inte frågat oss om det här. Med Limöbåten däremot har de haft en kontinuerlig kontakt.

Annons

Annons

Kommer du att överklaga?

– Ja, jag kommer att överklaga

Johan Almesjö om varför man i år gick vidare med endast ett anbud som uppfyllde skall-kraven i stället för att precis som i fjol avbryta med hänvisning till bristande konkurrens:

– Man har ju möjlighet att göra det, men det är inget krav. Vi har gjort bedömningen att anbudet motsvarade det man ville ha och valde att gå vidare.

SM Rederi kallar det korruption.…

– Det stämmer såklart inte. Vi har gjort ett bra underlag. Alla har fått tillgång till all information. Vi har krävt att man har ett fartyg att visa upp. Det kravet uppfylldes av ett av de tre anbuden.

Läs även: Fjolårets Limötrafik blev överklagad


Angelica Ränttilä

026-15 95 54
angelica.ranttila@mittmedia.se


Magnus Lundquist

026-15 96 01
magnus.lundquist@mittmedia.se


Jonas Harrysson

026-15 96 23
jonas.harrysson@mittmedia.se

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy