Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Gävle

Överväldigande vackra klanger i Staffans kyrka

Staffans Motettkör uppmärksammar 100 år sedan Max Regers död.

Den 11 maj var det 100 år sedan den senromantiske tyske tonsättaren och pianisten Max Reger dog, i Leibzig, 43 år gammal. Så uppmärksammas han mer än vanligt i år, inte minst i kyrkorna.

Reger dog i förtid på grund av en ohälsosam livsstil, men hann ändå komponera mycket, inte minst kyrkomusik. Mycket känd är ”Marias vaggsång”, som hörs vid jul. Dessutom blev han tack vare sitt flitiga konserterande en av sin tids stora stjärnor.

Annons

All hans musik är symfoniskt uppbyggd, orgelmusiken erkänt svårspelad och hans fugor har en komplexitet som för tankarna till Bach, en stor inspirationskälla. Staffans kyrkas kantor Joakim Andersson har gett Staffans motettkör rejält att bita i och än en gång fick vi bekräftat vilka duktiga sångare som ingår den tjugofyra röster starka kören. Samtliga verk sjöngs a capella, alltså utan ackompanjemang.

Annons

Konserten inleddes med ett par psalmer. Först Otto Olssons ”Psalmus CX” ur ”Sex latinska psalmer”, opus 40. Olsson verkade i Gustav Vasa församling i Stockholm, men var även orgelsakkunnig. Han övervakade bygget av orgeln i Staffans kyrka och invigde den också.Psalmen är avancerad med komplex stämföring och fyller kyrkan med nästan överväldigande vackra klanger.

Joakim Anderssons egen komposition för just denna kör, ”Psalmus IX”, är mer samlad i klang och rörelse, en behaglig resa i toner före konsertens huvudnummer.

Max Regers ”Geistliche Gesänge”, opus 110, tre sakrala motetter med tysk text, fritt plockad ur Bibeln, har ett strängt innehåll som behandlar svaghet och rädsla för straffdomen men ändå vänds i ljus mot slutet. Den första börjar i sval mildhet men växer i dramatik till en rikt föränderlig materia av röster.

Den andra inleds med en spröd bön om nåd som växer till en stor klang som frammanar bilder av skärselden och människan förlorad åt kaos.

Den tredje, som gett konserten namn, är ett slags requiem tillägnad Mendelssohns dotter Lili. Den är som orgelmusik översatt till kör, mäktig och brusande, med ett välklingande slut som kören sätter med absolut renhet.

Annons

På söndagen gavs samma konsert i Uppsala domkyrka. Staffans församling tar för övrigt uppgiften som kulturbärare på stort allvar och bjuder på konsert varje onsdag, hela sommaren.

MUSIK

O Tod, wie bitter bist du

Staffans MotettkörDirigent Joakim AnderssonStaffans kyrka, Gävle, 28/5Verk av Otto Olsson, Joakim Andersson och Max Reger

Läs mer: Camilla Dal recenserar Songs of sunset med Staffans motettkör

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy