Annons

Annons

Annons

Annons

Gävle

Han gör kyrkomusiken het i Gävles musikliv

På kort tid har kyrkomusikern Joakim Andersson gjort sig ett namn i Gävle. Staffans kyrkas nya orgel lockade hit honom och nu bjuder han in till en ambitiös konsertserie hela sommaren.

Joakim Andersson, organist Staffans kyrka.

Bild: Kristian Ekenberg

Annons

Efter den tryckande värmen utanför, är kyrkans svala insida som att hälla i sig ett svalkande glas isvatten.

Skolavslutningsstämningen stegras den syrenkantade vägen upp till Staffans kyrka på Brynäs. Men medan andra gör sig redo för att ta sommarlov, ökar kyrkomusikern Joakim Andersson tempot. Under sommaren, bara för att det är kul, bjuder Staffans kyrka på hans initiativ in till konserter varje onsdag.

Många intervjuer görs i trista kontor, som inte ens Shakespeare skulle kunna beskriva på ett fantasifullt sätt, så det är en fröjd att sjunka ner i en kyrkbänk för samtalet med Joakim Andersson. Om än något distraherande. Blicken vill söka sig vidare, som till den konstutställning med Mariabilder av Ami Widahl som visas i kyrkan.

Annons

Joakim Andersson kom till Staffans kyrka som organist och körledare 2014. Han är blott 26 år, och har bara arbetat i Gävle i knappt två år, ändå återkommer hans namn ständigt. Inte bara i programblad och pressutskick, utan även från uppskattande körmedlemmar och i Camilla Dals recensioner för GD Kultur. I fjol fick han Svenska Kyrkans kulturstipendium på 100 000 kronor för den opera av Johannes uppenbarelsebok som han ska skriva.

Annons

Inbäddat innehåll

Tv-klipp: Se Joakim Andersson spela ett egenskrivet verk för orgel.

Staffans kyrkas nya orgel var en av anledningarna till att han sökte sig till Gävle.

– Orgeln är verktyget. I ett kontorsjobb måste du ha en dator som du kan lita på, men du kan alltid köpa en ny dator om den inte fungerar. Men det är inte lika lätt att köpa en ny orgel. Framför allt är det mycket dyrare, säger han och konstaterar att ingen orgel är den andra lik.

Men detta är, förstås, inte hans första orgel. När Joakim Andersson och den första orgeln såg varandra var det bokstavligen ljuv musik och kärlek vid första ögonkastet. Han träffade sin första orgel vid sju års ålder och sedan dess har känslorna hållit i sig, som få andra kärlekar gör.

– Jag blev helt tagen direkt. Det är massa knappar och det låter mycket. Alla unga grabbar och tjejer tycker nog att det är tufft. Sen har jag inte tvekat någon gång.

Joakim Andersson kommer ursprungligen från Skellefteå och har studerat musik i Stockholm.

Bild: Kristian Ekenberg

Hans yrke är varierande. Arbetsdagar och fritid flyter in i varandra och det är talande att när han ska nämna att hans arbete inte är ett åtta-till-fem-jobb, blir han osäker på vilka kontorstider som gäller. Är det åtta till fem? En tidigare lärare till honom präntade in att det krävs ”arbete och åter arbete” för att utvecklas som musiker, och det är ord som han fortfarande bär med sig.

Annons

Annons

– Mitt liv är mitt jobb. Jag kan inte gå hem och stänga av när jag har en sång på gång – då måste jag skriva ner den. Jag har en liknelse som jag återkommer till, någonting som Hugo Alfvén sa: Inspiration är som att vandra i ett kolsvart landskap och sen slår blixten ner för en millisekund och du ser allting glasklart och sedan ska detta ögonblick återskapas. Det måste få ta tid, även om arbetsdagen blir 20 timmar.

Förutom att öva och skriva musik, spelar han på begravningar, bröllop och gudstjänster. Han ansvarar även för Staffans kyrkas två körer, Motettkören och Staffanskören.

Joakim Andersson konstaterar själv att han inför det nya jobbet i Gävle tänkte både en och två gånger på hur det skulle vara att fungera i en auktoritetsposition som körledare när han åldersmässigt skulle kunna vara barnbarn till flera av körmedlemmarna. Men på den fronten har han inte haft några problem.

– Om det behövs så är det jag som bestämmer, det är mitt uppdrag, så behöver jag lösa en konflikt så ryter jag ifrån. Vi har en uppgift som ska klaras av: vi ska sjunga.

Konserterna är det som verkligen får honom att tända till, vilket man inte behöver höra honom berätta om för att förstå. Det räcker med att studera Staffans kyrkas ambitiösa program med sommarkonserter varje onsdag.

Knapparna lockade Joakim Andersson till orgeln som instrument.

Bild: Kristian Ekenberg

– Jag kan känna att jag gör ett väldigt meningsfullt arbete när jag spelar på en begravning, men det som jag tycker är roligast och det som ligger mig varmast om hjärtat är konserterna. Då får jag testa mig till det yttersta – vad klarar jag av?

Annons

Bland annat ska hans egna sånger inspirerade av Edith Södergran-dikter uruppföras.

– Jag började läsa hennes dikter i gymnasiet och jag kan inte påstå att jag förstod dem då, men jag har fängslats av språket som hon använder sig av.

Annons

Han har redan, trots sin ringa ålder, hunnit skriva så mycket att han inte minns att räkna upp allt. Inför reformationsjubileet arbetar han på en stor Lutherkantat och ett annat stort väntande projekt är den nämnda operan som han fick kyrkans stipendium för, med text av operaregissören Märit Bergvall. Han föredrar romantikens kompositörer och kallar sig själv postromantiker eller postmodern romantiker.

Vi letar oss upp till läktaren för att höra ett smakprov på ett orgelstycke skrivet av honom. Försommarljuset som letar sig in genom de stora kyrkfönstren får orgelpiporna att glimma. När han spelar får man en insikt om vilket fysiskt arbete det är att vara organist; hela kroppen involveras i spelandet.

Den klassiska musiken lever alltid farligt, särskilt utanför storstäderna, nu senast med Västerås sinfonietta som exempel på hur politiker fräter på anslagen. Joakim Andersson ser att kyrkan spelar en stor roll i svenskt kulturliv.

– Man glömmer ofta kyrkans roll i kulturlivet. Kyrkan är ett av de största konserthus som finns i Sverige. Vi utför ett levande kulturarv. Vi kan, som nu, ha en konstutställning som visas samtidigt med konserterna och få ett helhetstänk som jag tror gör kyrkan unik som konsertlokal.

Läs mer: Joakim Andersson får Svenska Kyrkans kulturstipendium

Annons

Sommarprogram i Staffans kyrka

15/6 Pianokvintett!Andersson: Pianokvintett med meraFilip Gloria, violin. Ester Forsberg, violaJoakim Andersson, piano

22/6: Nyromantiska mästareMusik av Liszt och Bronsart von SchellendorfKlas Gagge, cello, Kiyo Wada, piano

29/6 Via havet till SevillaMusik av bland andra Brahms, Sibelius och BizetErika Sax, mezzosopran, Joakim Andersson, piano

Annons

6/7 Den första orgelsymfoninGrande piéce symphonique av César Franck med meraJoakim Andersson, orgel

13/7 Res dig, du jordens domareSonat c-moll över den 94:e psaltarpsalmen av Julius ReubkeJoakim Andersson, orgel

20/7 Nordisk romantikSunniva Håkestad, mezzosopranIvar Jarle Eliasson, piano

27/7 SolistkvartettMusik av Rossini, Waldenby med fleraStockholms DomkyrkokvartettMichael Waldenby, piano

3/8 Franskt och svensktMusik av Andrée, Boëllmann och VierneChristina Gagge, orgel

10/8 Hjärtats sångerMusik av bland andra Mozart, Dowland och TaubeAnna-Sara Berencreutz, sopranGöran Berencreutz, gitarr

17/8 Den tyske senromantikernMusik av Max RegerJoakim Andersson, orgel

24/8 På andra sidan ÖstersjönMusik av Sibelius, Palmgren och uruppförande av Joakim Andersson: ”Södergran-svit”Sabina Bisholt, sopranLudvig Wallmark, barytonJoakim Andersson, piano


Kristian Ekenberg

026-15 96 50
kristian.ekenberg@mittmedia.se

Annons

Annons

Till toppen av sidan