Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Gävle

Kommunen vill att X-trafik tar över ansvaret för Limöbåten – ska ingå i kollektivtrafiken

Gävle kommun vill att X-trafik tar över ansvaret för Limöbåten. Den skulle då bli en del av den allmänna kollektivtrafiken och turerna kunna utvecklas med fler stopp längs vägen.

M/S Drottning Silvia trafikerar Limön för 22:a sommarsäsongen i rad.

Bild: Gun Wigh

Annons

Som Gefle Dagblad berättat blev det tidigare i år klart att företaget Limöbåten Rederi med kaptenen Per Rydback får sköta Limötrafiken fyra somrar till. Företaget vann kommunens upphandling av båttrafiken.

Läs mer: Matgäster dricker medhavd sprit på Limöbåten – kan vara olagligt

Läs mer: Klart: Så blir Limöbåtstrafiken fram till 2019

Båten trafikerar sträckan Gävle-Engeltofta-Limön-Furuvik mellan maj och september, nu under högsäsong med tre avgångar per dag i båda riktningar. För det betalar kommunen drygt 2,5 miljoner kronor årligen till rederiet.

Annons

Annons

Men nu vill ansvariga politiker och tjänstemän att X-trafik ska ta över ansvaret från kommunen. Kommunen har varit på studiebesök i Karlstad och inspirerats av deras båtbussar, berättar samhällsbyggnadsnämndens ordförande Roland Nilsson, M. Även i Stockholm och Göteborg finns omfattande kollektivtrafiksystem på vatten.

– Det vore suveränt bra om man kunde samordna det så att busstider stämmer överens med Limöbåten, säger Roland Nilsson.

Resorna skulle då bli sökbara via X-trafiks hemsida eller app och samma biljettsystem gälla för Limöbåten som för tåg och bussar i länet.

Ansvaret för X-trafik ligger hos Region Gävleborg, det som tidigare hette landstinget. Regionen har under våren tagit fram ett förslag till hur länets kollektivtrafik ska utvecklas fram till år 2030, ett förslag som nu är ute på remiss så att kommunerna får tycka till om det. I ett remissvar ställer Gävle kommun frågan om regionen kan tänka sig att ta över ansvaret för Limöbåten.

"Limön är ett intressant besöksmål, som har potential för vidare utveckling, där även Norrlandet och Furuvik kopplas till, skriver kommunen.

Under förra året berättade Gefle Dagblad i åtskilliga artiklar om den turbulens som uppstod när Limötrafiken skulle upphandlas. Upphandlingarna avbröts, överklagades, ogiltigförklarades och det blev en infekterad strid mellan de rederier som slogs om kontraktet.

Läs mer: Alla mot alla i Limöbåtskaoset

Annons

Men kommunens samhällsplanerare Harald Knutsen tillbakavisar att det är på grund av detta som kommunen vill slippa ansvaret för båttrafiken.

Annons

– Det är mer en principfråga, att vi vill se båttrafiken som en del i den allmänna kollektivtrafiken, säger han.

Men X-trafiks avdelningschef Marie Nordmark har svårt att svara på om förslaget skulle kunna bli verklighet.

– Det skulle innebära en förändring av vårt uppdrag och det är i sådana fall en fråga för regionens politiker, säger hon.

Bollnäsbon Jan Lahenkorva, S, är vice ordförande i regionens hållbarhetsnämnd som har kollektivtrafikfrågorna på sitt bord.

– Teoretiskt skulle det kunna vara fullt möjligt att utöka X-trafiks ansvar till att även omfatta båttrafik. Sedan om det finns ett tillräckligt behov för att det ska ses som kollektivtrafik eller om det mer är turisttrafik vågar jag inte säga. Men vi får ta upp frågan och titta på om det är möjligt, säger han.

Läs mer: Efter Limöbåtskaoset: Expertkonsult ska göra vattentät upphandling


Maria Carlsson

026-15 96 25
maria.carlsson@mittmedia.se

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy