Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Gävle

Närvaro och passion från Sibelius till Södergran i Staffans kyrka

MUSIK: Camilla Dal om Joakim Anderssons "Södergran"-svit.

Joakim Andersson, organist Staffans kyrka. Arkivbild

Bild: Kristian Ekenberg

Annons

Under sommaren har Staffans församling och kantor Joakim Andersson bjudit på konsert varje onsdag, hela tolv konserter med romantiken som gemensam nämnare. Den sista konserten i serien bjöd dessutom på ett uruppförande, Joakim Anderssons sångsvit med text av Edith Södergran, komponerad speciellt för sopranen Sabina Bisholt.

Kvällens solister är jämnåriga med Joakim Andersson och har samarbetat med honom tidigare. Redan etablerade Sabina Bisholt tog examen vid Operahögskolan i år och Ludvig Wallmark studerar vid samma utbildning. Sabina kunde vi förresten höra i Staffans kyrka redan förra året, i Joakim Anderssons Johannespassion.

Annons

Temat för kvällen var finskt. Kända sånger av Jean Sibelius varvades med pianostycken av Selim Palmgren, en tonsättare som hade oturen att vara samtida med Sibelius och därmed hamna i skuggan. Hans musik har aldrig spelats mycket men dålig är den inte alls, även om den kanske är mer av karaktären bruks-romantik än den äger Sibelius mästerligt gripande kraft.

Annons

Jag har oftast hört Sibelius sjungas av kvinnoröster, att få höra sångerna framföras av en mjuk och ändå kraftfull baryton som Ludvig Wallmark Rydbergs gav det välkända ny dimension. Bland andra ”Säf, säf susa” och ”Flickan kom från sin älsklings möte” fick stark och levande gestalt. Det slog mig också hur moderna dessa sånger kändes, gestaltade med en rättframhet och närvaro som inte bara kräver skicklighet utan också stor musikalitet och en god portion mod.

Sist fick vi så höra Joakim Anderssons ”Södergran-svit”, som stilmässigt följde kvällens övriga verk. Numera känner jag Andersson som en fenomenal tonsättare av lättillgänglig och samtidigt djupt uttrycksfull och vacker musik och detta var inget undantag. Fem dikter rör sig tematiskt från dikten ”Gryningen” till ”Landskap i solnedgång”, däremellan ”Sången om de tre gravarna”, ”Scherzo” och ”Den längtande själen”.

De passionerade texterna, med symbiotisk närhet till naturen och gåtfull, närmast hallucinatorisk bildskärpa, lyftes nyanserat och starkt av Sabina Bisholts klangfulla dramatiska röst och tonsättarens följsamma, fantasirika ackompanjemang. Om jag får spå kommer denna svit att älskas av många och få en given plats på den framtida repertoaren.

MUSIK

På andra sidan Östersjön

Staffans kyrka, Gävle, 24/8

Musik av Sibelius, Palmgren och Merikanto samt uruppförande av Joakim Anderssons ”Södergran-svit”

Sabina Bisholt, sopran

Ludvig Wallmark Ryberg, baryton

Joakim Andersson, piano

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy