Annons

Annons

Annons

Annons

Söder-Hemsta

Lyckad premiär för nya Gävlesatsningen "Helt privat"

”Helt privat” har haft premiär. Gävlebor som läser ur gamla dagböcker och kärleksbrev inför publik. GD Kultur satt med under en kväll fylld av skratt och värme.

Text: 

Charlotta Nordell lockade flest skratt under "Helt privat" i Kulturhuset Gävle.

Bild: Kristian Ekenberg

Annons

Jag slår mig ner i Kulturhuset Gävle redo för katastrof. Eller succé. Så kan det förvisso alltid vara när ett nytt koncept ska testas, men risken för platt fall kändes större på förhand med ”Helt privat”. Men det finns också en potential i idén som gänget bakom satsningen övertygade mig om när ”Helt privat” presenterades för några veckor sedan.

”Helt privat” baseras på amerikanska ”Mortified”, men medan inspirationen skjuter in sig enbart på skam, vill Gävle-versionen arbeta med en bredare palett av känslor. Idén kan snarare beskrivas som diskrepansen mellan den jag är i dag och den jag var i det förflutna (oftast pinsam).

Begär man att andra ska läsa upp pinsamma texter från förr, måste man själv visa vägen. Så först ut är ABF:s Sara Eriksson, som arrangerar tillsammans med Reine Lööf från Foajé X och Stefan Söderblom från Gasta. Redan efter några minuter står det klart att det inte blir någon katastrof. Sara Eriksson återvänder till en killtokig period under högstadiet där allt hon önskar sig i sin dagbok är en pojkvän. Publiken skrattar.

Annons

Annons

Gävle-profilen Jimmy Nordins kultlåt ”Ensam i min eka” spelas, följt av att Nordin själv från scenen spelar en ny låt. Den första avskyr han och hånskratten som har följt med den. Den andra får representera den han är i dag. Emilia Stenberg bjuder på sina mest tonårspretentiösa dagboksblad om att spela stadsbo fast hon nyss flyttat in från Bergby.

Länsmuseets Ann Nilsén läste gamla kärleksbrev – dock inte sina egna.

Bild: Kristian Ekenberg

Och Länsmuseets Ann Nilsén vidgar verkligen konceptet genom att läsa andra människors brev, ett borgerligt par från Gävle vars äktenskap skildras i tre brev från olika delar av deras förhållande – från den första poetiska nyförälskelsen till ett ampert meddelande många år senare om att maken kan möta henne i Stockholm på fyra villkor, och ett av dem är att huvudvärk inte kommer på fråga …

Kvällen avslutas med Charlotta Nordell, som med en humoristiskt kortfattad tonårsprosa berättar om pojksvärmen som omgav henne kombinerat med udda infobitar som sprängts in. Som den lakoniska raden som följer en detaljerad redogörelse för sexdebuten: ”Pappa har köpt en sladdlös telefon.”

Extranumret består av radioprogramledaren Petter Barrlings tolkning av ”Stad i ljus” med ny text om fred på jorden.

Regissören Reine Lööf ser en politisk dimension i ”Helt privat” och den blir tydligare nu än när jag först hörde honom säga det. Som att exempelvis låta den heterosexuella och homosexuella tonårskärleken existera på samma villkor på scenen. När konceptet nu går vidare under hösten, tror jag att de vågar sig på material som är mer sår än skratt också.

Annons

Annons

Även om många av oss aldrig skulle våga stå på scenen och läsa, tror jag att det kan vara bra att återvända till gamla texter för att få perspektiv på sig själv och sina problem. Om tonårsproblemen nu framstår som inte bara fåniga utan till och med obegripliga, finns det kanske också hopp om att dagens problem i framtiden kommer att te sig lika överdrivna.

Det finns en försonande blick som är genomgående i ”Helt privat”. Inte bara den som riktas mot varandra, när uppläsarna möts av värme från publiken. Utan även en försonande blick i hur man ser på sig själv.

*

Läs mer: Ta med skämskudden till Kulturhuset


Kristian Ekenberg

026-15 96 50
kristian.ekenberg@mittmedia.se

Annons

Annons

Till toppen av sidan