Annons

Annons

Annons

Gävle

"Körsbärsträdgården" har styckats sönder

TEATER: GD Kultur har sett "Körsbärsträdgården" på Gävle teater.

En idé som fångar in de senaste årens politiska konflikter, som kulminerade med valet av Donald Trump som USA:s president, är journalisten David Goodharts uppdelning av människor som hör hemma ”somewhere” eller ”anywhere”. Det vill säga de som känner starka band till en viss plats på jorden, eller de som lätt kan fladdra fritt mellan världens metropoler.

Teater Västernorrland gästspelade på Gävle teater med "Körsbärsträdgården".

Bild: Lia Jacobi

Det är den förra gruppen som lockas av nationalismen, som ser sig som främlingar i globaliseringen och som upplever sina livsförutsättningar hotade.

Annons

Varför inleda en recension av Anton Tjechovs ”Körsbärsträdgården”, kraftigt omtolkad av regissören Anna Pettersson, med detta resonemang om ”somewhere” och ”anywhere”? För att det är ett exempel på hur klassikerna ständigt får nya lager av tolkningar och betydelse.

Annons

I denna uppsättnings mest lyckade sekvens bryter skådespelaren Kaj Ahlgren den redan vacklande väggen till Tjechovs dockskåp och berättar ett personligt minne från sin egen barndom i södra Dalarna, när lantbrukets förutsättningar förändrades på 1990-talet och pappan oroligt pratade med de andra bönderna om att gården inte längre gick runt. Många fick överge sina gårdar och söka arbeten i stan i stället. Det vill säga samma öde som drabbar det ryska familjegodset i ”Körsbärsträdgården”.

Läs mer: Enormt imponerande musikal i Sandviken

Kaj Ahlgren fortsätter att berätta om hur han en skir vårdag följde med sin far ut i skogen för att hugga ner ett stort träd, och hur trädet ett andlöst ögonblick stod och vägde innan det brakade till marken.

I ett sådant ögonblick av paradigmskifte befinner vi oss nu, och vi delar den upplevelsen med människorna i ”Körsbärsträdgården”.

Folkteatern Gävleborg fångade upp dessa tankar när de häromåret spelade ”Körsbärsträdgården”, en föreställning som jag såg två gånger och som jag naturligtvis använder som referenspunkt när jag ser hur Anna Pettersson har dekonstruerat pjäsen. Folkteaterns version är mer lyckad.

Anna Pettersson hugger ner körsbärsträdgården och överlåter åt publiken att, utan ritning, bygga någonting vettigt av virket.

Annons

Annons

Tur att jag har den i färskt minne, ty Anna Petterssons fragmentariska och postdramatiska Tjechov sträcker inte fram många hjälpande händer till publiken, och jag lider med dem som bara har en ytlig kännedom om pjäsen.

Ett inbrott som jag antar är en glimt från repetitionerna ger huvuddragen i handlingen, annars är det ett pussel med tusen bitar för publiken att foga samman. Då och då avbryts skeendet av att skådespelarna likt Kaj Ahlgren går ur rollerna och berättar om en del ur texten som de särskilt har fastnat för.

Jag har tidigare sett och uppskattat några av Anna Petterssons uppsättningar, så det är med stor besvikelse som jag lämnar Gävle teater. Det som fungerade så fint i exempelvis ”Fröken Julie” finns inte alls här. En skillnad är att ”Fröken Julie” är mer ”high concept”, som de säger i Hollywood, medan ”Körsbärsträdgården” är en mer svävande pjäs som inte låter sig brytas ner på samma sätt. Jag har helt enkelt svårt att förstå motivet till många av regigreppen, som exempelvis den planlöst irrande kameran som projicerar det som sker på scenen på en skärm bakom skådespelarna.

Anna Pettersson hugger ner körsbärsträdgården och överlåter åt publiken att, utan ritning, bygga någonting vettigt av virket.

Läs mer: Fler krönikor och kommentarer av Kristian Ekenberg

Jag sympatiserar med Anna Petterssons driv och engagemang att locka en ny publik till teatern, och hon har lyckats tidigare, men tyvärr tror jag inte att ”Körsbärsträdgården” i hennes version lyckas attrahera några nya teaterälskare.

Annons

*

TEATER

”Körsbärsträdgården – fritt efter Tjechov”

Av: Anton Tjechov

Regi och bearbetning: Anna Pettersson

Medverkande: Kaj Ahlgren, Åke Arvidsson, Gisela Nilsson, Alva Pettersson, Helena Svartling och Charlotte Trulsen.

Produktion: Teater Västernorrland

Gävle teater, 19/10


Kristian Ekenberg

026-15 96 50
kristian.ekenberg@mittmedia.se

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan