Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Vi blev utkörda från väntsalen i Gävle och vi blev alla förkylda

Text: 

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Skribenten berättar om hur hon och hennes väninnor tvingades ut i kylan.

Bild: Ellinor Svedjerot

Annons

Söndagen den 18 november åkte jag och mina väninnor från Kanarieöarna och skulle landa på Arlanda 22.30, planet var försenat cirka en kvart och vi missade tåget hem med fem minuter.

Vi diskuterade hur vi skulle göra, sitta kvar på Arlanda eller ta nattåget som gick 00.48. Vi bestämde att vi tar nattåget. Vi visste att vi skulle byta tåg i Uppsala och att vi skulle få vänta tre och en halv timme i Gävle.

Annons

Vi frågade tågvärden om väntsalen var öppen och fick till svar att så var det. Men när vi kom till Gävle var väntsalen stängd. Fyra fina ungdomar som var med på tåget lyckades ta sig in genom att någon befann sig inne i väntsalen och släppte också in oss.

Efter några minuter kom en Securitasvakt och sa att vi måste gå ut för stationen var stängd. Vi protesterade och sa att vi kan inte stå ute sommarklädda utan mössa och handskar när det regnade och blåste, då skulle vi bli sjuka. Men vakten sa att vi på inga villkor fick sitta inne i väntsalen. Vi skulle ut!

Annons

Ungdomarna kollade gps och såg att det fanns ett nattöppet McDonalds tre kilometer bort och gick däråt. Vi hade för tunga väskor och var för tunt klädda för att orka gå så långt, vi är också gamla, 75, 76 och 77 år.

Vi försökte hitta ett närbeläget hotell men eftersom vi inte känner till Gävle gav vi ganska snart upp då vi var trötta, frusna och blöta. Vi fick ringa efter en taxi som tog oss hem till Hudiksvall till en kostnad av 2 535 kronor, dessutom hade vi ju betalat tågbiljetter.

Varför kan man inte få en kod på sin biljett så att man kan komma in när det är stängt? I dag när allt finns datoriserat måste det vara en enkel sak, dessutom kan koden bytas ut ofta så att inga objudna gäster tar sig in.

Dagen efter var vi alla förkylda, en av väninnorna med befarad lunginflammation.

Gun Svensson

Svar direkt: Tyvärr fick ni felaktig information av tågvärden

Vi beklagar att ni fick en tråkig upplevelse på stationen. Tyvärr fick ni felaktig information om öppettiderna av tågvärden. Öppettiderna tas fram i samråd med de trafikföretag som angör stationen utifrån flödet av resenärer under dygnet. Aktuella öppettider för varje station finns på www.dinstation.se.

Annons

Om något oväntat händer så finns det en flexibilitet för att temporärt kunna hålla öppet, exempelvis om något tåg är försenat. Vi vill gärna komma i kontakt med er för att veta mer om vad som hände. Kontakta oss på info@jernhusen.se så hör vi av oss till er.

Cecilia Granath

pressansvarig Jernhusen

Annons

Annons

Till toppen av sidan