Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare om biogasdebatten: Pekka Seitola - en moderat som sitter på dubbla stolar i drivmedelsfrågan?

Text

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Skribenten undrar om det är rimligt att en politiker som ifrågasätter Ekogas samtidigt äger andelar i Colabitoil.

Bild: Anders Eklind

Annons

I tidningarna den senaste tiden har jag sett en del Moderater säga att kommunens biogasbolag inte borde få pengar för mer investeringar.

Men är det att som kommunpolitiker agera för Gävlebornas bästa, när ledande Moderater, som själva tycks ha tydliga kopplingar till bränslebolaget Colabitoil, debatterar för nedläggning av ett kommunalt biogasbolag?

Kanske kan man som aktieägare i HVO-branschen känna sig pressad genom konkurrensen mellan olika drivmedel som finns i dag? Vad vet jag?

Men är det rimligt att politiker i kommunstyrelsen, som ska ta ansvar för kommunens verksamhet på totalen, debattera för att få bort biogas i Gävle när man som exempelvis Pekka Seitola från Moderaterna har så nära kopplingar som aktieinnehav hos en direkt konkurrent till just biogas?

Annons

Det skadar både kommunens och Moderaternas trovärdighet att inte veta i vilkas intressen som politikerna agerar i, sitt eget eller medborgarnas?

Annons

Med tanke på alla turer i Moderaterna i Gävle är kanske trovärdigheten inte så hög men ska moderaterna någon gång uppfattas som politiskt seriösa och ansvarstagande ska man väl åtminstone ta jävssituationer på allvar?

Undrande

Svar direkt: Det stämmer och jag anser att det är ett sätt att skapa sysselsättning i Gävle

Förslag som ligger är att de kommunala bolagen Gävle Energi och Gästrike Återvinnare måste ge Ekogas ett bidrag på 40 miljoner kronor annars är Ekogas likvidationspliktigt det vill säga de måste lägga ner företaget.

Andra alternativ är upprätta en kontrollbalansräkning och återställa det egna kapitalet på åtta månader. Det betyder att pengarna Ekogas önskar att få är till för att täcka gamla och framtida förluster.

Vad de inte talar om offentligt är att de 2018 gjorde en förlust på cirka 16 miljoner kronor och prognosen för 2019 är en förlust på 16 miljoner så det är uppenbart att pengarna inte ska användas till investeringar.

Eftersom du nämner konkurrens situation till Colabitoil strider bidraget eventuellt mot gällande lagstiftning. Nu är det antagligen så att Ekogas och Colabitoil inte konkurrerar nämnvärt, det är få bilar om ens några som konverterar från diesel till biogas och vice versa.

Javisst har du rätt i att ett bolag jag äger andelar i äger aktier i Colabitoil, samma bolag äger också aktier ett antal lokala onoterade bolag. Jag anser att det är ett sätt att skapa sysselsättning i Gävle.

De 40 miljoner som nu eventuellt ska satsas i Ekogas skulle kunna skapa många arbetstillfällen i Gävle, eller användas för att minska barngrupperna i förskolan.

Det finns en nordisk koncern som arbetar med biogas och de kan vara intresserade av att ta över Ekogas.

Pekka Seitola, M

egenföretagare

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan