Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare: Hur mycket kan man digitalisera skolan utan att tappa eleverna på vägen?

Text: 

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Skribenten tycker det finns en övertro på digitalisering i skolan.

Bild: TT

Annons

Högstadieelever som får en egen dator genom skolan uppnår varken bättre eller sämre studieresultat än andra, visar en ny rapport från IFAU. IFAU – Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering – är ett forskningsinstitut under Arbetsmarknadsdepartementet. IFAU ska främja, stödja och genom forskning genomföra uppföljningar och utvärderingar.

Kunskapsnämnden i Sandviken går med cirka 30 miljoner i underskott. Skolan i Sandviken står inför en utmaning i att få fler behöriga till gymnasiet. Det behövs en omstrukturering av resurser. Elever med NPF-problem, hemmasittare och en jobbig situation i skolan överlag får inte det stöd de behöver. Vanliga elever vantrivs och känner stor press under skoltiden.

Annons

Kunskapsnämnden har inte haft koll på elevantalet inför framtiden och står nu med skägget i brevlådan inför ett stort ökat elevantal i sex-årsgrupperna.

Annons

Tjänstemännen vill flytta högstadieeleverna från Jernvallsskolan till en annan redan ansträngd högstadieskola. Politikerna verkar ha blivit tagna på sängen. Det startades en skolutredning men nu är det brått. Man hinner inte ens analysera resultatet för förändringen ska ske redan nu!

Det läcker ut förslag i pressen innan nämnden har hunnit titta på förslagen. Föräldrar och elever blir styvmoderligt behandlade. Studieresultaten gör varken till eller från med ”1-1 projektet = En dator till alla elever". Borde inte kunskapsnämndens främsta företrädare tänka tanken att datorer och paddor kostar väldigt mycket pengar? Inte bara i inköp utan också i reparation, underhåll och it-support.

Nä, då tycker ordföranden i nämnden att det inte räcker! Vi behöver mer ny teknik? Tvärtemot forskningsrapporten.

Vad är det för skola som våra folkvalda i Sandviken vill skapa? Är nästa steg robotar som lärare i stället för människor? Hur mycket kan man digitalisera utan att tappa eleverna på vägen?

Det är barn och ungdomar det handlar om. De behöver vägledning och stöd i skolan på sin resa till vuxenvärlden. Är det här verkligen rätt väg att gå? Vad är viktigast i Sandviken, att höja studieresultaten i våra skolor eller se till att våra barn går ut i världen rustade med självförtroende och goda minnen av sin skoltid?

Trots en stor skolutredning så är det väldigt tyst från alla partier vad de vill ha för skola i Sandviken. Skolutredningen är ingen fråga enbart för kunskapsnämnden. Det här är en väldigt viktig fråga inför nästa val. Hur vill Liberalerna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna; Socialdemokraterna, Moderaterna, Miljöpartiet och Centerpartiet att framtidens skola ska se ut i Sandviken?

Annons

Annons

Varför tar ni inte chansen att berätta vad ni vill när det är den politiska fråga som engagerat flest medborgare i Sandviken på ett decennium?

Är du mer intresserad så googla i ämnet. Det är inte bara IFAU:s rapport utan även Lärarnas riksförbund med flera som pekar ut en riktning att skolan har en övertro på digital teknik i lärandet.

Väljare som vill ha besked!

Elever från Jernvallsskolan har protesterat mot planerna på att flyttas till Björksätraskolan.

Bild: Jenny Lundberg

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan