Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare: Dubbelspår till Trondheim – vilket lyft det skulle bli för södra Norrland

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Med dubbelspår förkortas tiden med 100 procent och lastkapaciteten höjs med det samma, en jättevinst alltså, skriver signaturen.

Bild: Arkivbild

Annons

Läser om att satsningen på superhastighetståg mellan Stockholm Göteborg och Malmö nu är klubbat och klart, en investering på flera hundra miljarder. Allting går tydligen att få igenom när det gäller Götaland och Svealand men Norrland som trots allt utgör 59,6 procent av Sveriges yta är det ingen som pratar om.

Jag vet att ni storstadsbor, Trafikverket och politiker säger att där bor ju knappt några längre så där lägger vi inga pengar. Har man den attityden och inställningen förstår jag att inget händer och jag beklagar att våra Norrlandspolitiker lägger sig platt och ser slaget förlorat. Då blir det som det blir med ödehus, nerlagda byar och samhällen och den som lämnar sist släcker lyset.

Annons

Jag har vid minst två tidigare insändare påtalat vikten av att anlägga ett dubbelspår från Gävle via Ockelbo, Bollnäs, Ljusdal, Ånge, Östersund och Storlien till Trondheim.

Annons

Dels som en motvikt till de enorma investeringarna som kommer att göras i södra Sverige och dels för att knyta ihop södra Norrland. Är säker på att varuutbytet mellan hamnen i Gävle och hamnen i Trondheim kommer att ha mycket stor nytta av varandra. Hamnen i Trondheim är ju en isfri ”världshamn” med direktleveranser ut och in från Atlanten utan att behöva runda Sveriges kuster.

Dels är Jämtland ett jättestort turistområde, det skulle kunna öppnas en enorm miljövänlig möjlighet för stora delar av Mälardalsregionen att snabbt och bekvämt ta sig upp till fjällvärden. Med dubbelspår förkortas tiden med 100 procent och lastkapaciteten höjs med det samma, en jättevinst alltså.

Det skulle innebära ett stort uppsving för hela södra Norrland och speciellt för Jämtland och jag är förvånad att ingen politiker från området driver på hårdare. Blir klimatet som vi tror kommer det sannolikt att vara gröna vintrar framöver ända upp till Sundsvallsområdet varför snöälskande turister måste söka sig till fjällnära områden. Så vad väntar politikerna på?

Skulle politikerna överraska och få ändan ur vagnen kan man ju bara ana om hur många arbetstillfällen det skulle bli från Gävle ända upp till Storlien. Den norska sidan får väl Norge sköta.

Nu vet jag att det investeras i Ostkustbanan och Norrbotniabanan, det är mycket bra och efterlängtat men just södra Norrlands inland som jag berört här är bortglömt och jag hoppas verkligen att speciellt Jämtlandspolitikerna vaknar och sätter fart.

Steve Märklin

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy