Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare: Vilka fordon får eller ska använda cykelbanan?

Text: 

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Elsparkcyklar är ett exempel på eldrivna fordon.

Bild: TT

Annons

Jag har både bil och körkort men jag väljer att ta min elcykel till jobbet, affären med mera. Jag har alltid cyklat under mina 54 år på Jorden.

Nej jag är inte miljöpartist eller trädkramare och jag har råd att tanka bilen, utan jag cyklar för att det är otroligt smidigt, jag slipper leta parkering och får lite motion på köpet.

Visst, vintertid har jag märkt att plogningen och sandningen blir sämre och sämre med åren men det funkar. Bilar och gående har det ju funnits i alla tider men som tiderna nu är – "tänk på dig själv och skit i alla andra" – så är det inte så konstigt att alla bara ska fram.

Annons

Annons

Vi går huller om buller, vi cyklar huller om buller och inte fan ska du i bilen släppa fram en cyklist, du i bilen kan ju sumpa 32 sekunder till ditt slutmål.

Och på själva cykelbanan har det dykt upp mängder av alla tänkbara fordon som drivs av el.

Efter arbetet en kväll, jag cyklar i 25 km/tim, då blir jag helt plötsligt omkörd av en elskoter. Jag försöker hänga på och är uppe i 47 km/tim när jag inte längre orkar hänga på.

Nu är det här inte första gången jag blir frånåkt av en elskateboard, elskoter eller annat elfordon.

Men är detta något som ni trafikplanerare ser över då ni skapar fler cykelbanor? För 2020 är det en dj-a massa olika "fordon" på en cykelbana.

Cyklist men även bilist

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan