Annons

Annons

Annons

Annons

krönikaChefredaktörens krönikor

Katarina Ekspong
Katarina Ekspong: Jag blir varm i hjärtat för den kärlek till tidningen som jag mött. Tack alla ni som hört av er!

Redan före frukost började ni ringa, och snart förstod jag att det skulle bli en bra dag. När man får samtal klockan sju på morgonen från läsare som bara vill säga ”Grattis, vilket lyft!” om tidningen börjar känslorna i dur.

Text: 

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Katarina Ekspong, chefredaktör och ansvarig utgivare.

Bild: Anna Höglund

Annons

Över 50 personer har ringt eller mejlat mig med synpunkter på tidningen och vad vi bör skriva om, och med tanke på att många av er i stort sett bara velat säga ”toppen!” känns det lovande inför framtiden. Ola Andenius, till exempel, som hör till en släkt med fyra generationers prenumeranter på Gefle Dagblad, sammanfattade först sina synpunkter med att det var ”jättebra” och ett ”lyft”. När jag frågade om han ändå inte ville ändra, eller påverka, något svarade han att han var ”100 procent nöjd” och att ”tidningens typsnitt var betydligt tydligare än förut” och avslutade med ”allt beröm!”.

Men kan man verkligen rada upp så mycket gott som sägs om den egna produkten, tänker jag nu, det är ju så snudd på löjligt självförhärligande? Men vänta jag kommer att redovisa kritik också, om du fortsätter läsa.

Annons

Annons

Många har uppskattat det nya typsnittet på rubrikerna, med motiveringar som att det är ”tydligare” och ”mer inbjudande”. Jag uppskattar varenda en som ringt, och mejlat, för att berätta det. Men två av er har också hört av er med kritik mot samma typsnitt, och mest upprörd var Annika Bergström som kallade det ”förskräckligt”. Hon anser att svärtan i rubrikerna passar för 11 september-dåden, inte annars.

Kritik är viktigt, men i detta fall har de positiva tongångarna övervägt klart. Rubrikstilar är en fråga om personligt tycke och smak. I andra fall har kritik fått oss att ändra saker direkt. Som att vi hade gamla uppgifter om kustvädret i väderprognosen på sista sidan. Leverantören lovade åtgärda felet direkt. En i övrigt nöjd läsare påpekade att grå plattor med vit text på förstasidan är svårlästa, nästa dag använde vi en annan mer lättläst design. Ytterligare en annan irriterade sig på stora foton, och där svarade jag: jag vet att det ökar uppmärksamheten och läsningen. Jag vet i och för sig också att det irriterar en del. Det är inte alltid vi gör som den som ringer vill, men det är trots det viktigt att få ärlig respons och det kan som synes få effekt.

Som tidigare framförda önskningar om de två delarna i tidningen. Bara att de är åter igen gav flera glada tillrop – och synpunkterna som framförts både nu och tidigare har gett mig fördjupad insikt om de två ryggarnas betydelse.

Ett par av er har önskat att vi ska ha fler avslöjanden, granska makten hårdare och några har lämnat tips, i vitt skilda ämnen. En efterlyser att vi ska locka ungdomar bättre ”eftersom de inte läser tidningar” och trodde då på ännu mer egna lokala nyheter som inte går att få på annat håll. Även flera av er som varit riktigt nöjda har dessutom haft något önskemål om allt ifrån ”lite mer nyheter från Hamrångebygden” till ”mer bandy”. Två av er saknar vädret i topp på förstasidan, där funderar jag fortfarande på hur vi ska göra eftersom jag själv uppskattar utrymmet det skapade när det togs bort (och det finns smått längst ner till höger på sidan). En av de mest nöjda läsarna kritiserade samtidigt trycket, bland annat för att vi har ”blåstick”. Samma dag råkade jag ha ett kvalitetsmöte med bland annat tryckeriet i Falun, som tyvärr erkänner att vi har problem ­med tryckkvaliteten – men jobbar på det.

Annons

Annons

En läsare ifrågasatte varför vi över huvud taget bryr oss om papperstidningen, "det är ju inte direkt 2020". Och svaret är för det första: vi satsar på innehållet först och främst, oavsett kanal. För det andra, störst andel läsare har vi fortfarande i pappret (även om de digitala läsarna knaprar in på försprånget), varför ska man inte satsa på dem? För det tredje, vissa saker är exklusivt för sajten, det gäller till exempel direktsänd fotboll. För det fjärde, sajten ska fräschas upp i grunden – ett sådant ombygge tar dock tid och görs i samarbete med hela Bonnier News Local så där får jag be er ha tålamod till nästa vår.

Det är väl känt att vi bland tidningsläsarna har många trogna till åren komna prenumeranter. Svårslagen på den fronten är sannolikt ändå Lars-Erik Landin från Sandviken. Denna pigga röst framförde åsikten att Gefle Dagblad inte borde ge plats åt idrott på förstasidan, eftersom sporten har stort utrymme i del 2. Jag kommer inte tillmötesgå honom, vilket något grämer mig då jag imponeras storligen av denne 102-årings engagemang efter hela 71 år som prenumerant! Någon som slår det?

Sammantaget: Jag blir varm i hjärtat för den kärlek till tidningen som jag mött. Så tack alla ni som hört av er, med beröm, pep, kritik och tips!

Vill du också höra av dig? Mejla mig på katarina.ekspong@gd.se med dina synpunkter. Bästa sättet att tipsa om nyheter eller förslag på granskningar är direkt till nyhetsdesken på gefle.dagblad@gd.se .

PS Chefredaktören upptäcker pärlorna i Gästrikland, nr 9 – Årsunda strandbad.

En lite småmulen sommardag råkade jag mest hamna vid den 2,2 kilometer långa sandstranden vid Årsunda strandbad. Just då helt lugn, snudd på folktom och med magnifik utsikt över Storsjön. Jag slog mig ned på parkbänken, lät axlarna sjunka och njöt av ännu en gästrikepärla.

Bild: Katarina Ekspong

Annons

Annons

Till toppen av sidan