Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare: Patienterna förlorar – det blir mindre vård för skattepengarna

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Ann-Britt Lindmark-Lagerwall.

Bild: Privat

Annons

Under de senaste 30 åren har jag fått bevittna ständig försämrad läkarnärvaro i primärvården. Utvecklingen har gått från full bemanning till nuläget med flera regiondrivna hälsocentraler helt utan fast anställda distriktsläkare!

Läkarnärvaron klaras nödtorftigt med inhyrd personal. Årliga pensionsavgångar har inte alls kompenserats med nyanställningar. Den politiska ledningen har varit påfallande obekymrad över utvecklingen.

Centerpartiet i regionen skriver på debattsidorna att man vill ”nutidsanpassa” vården. Som en ”nyhet” nämns att det ska finnas läkare och sköterskemottagningar på hälsocentralerna. Kan det vara möjligt att Centerpartiets sjukvårdspolitiker inte känner till att just läkarnas och sköterskorna mottagningsverksamhet är primärvårdens bas?

Annons

Annons

Så är det i dag och så har det alltid varit!

Nämnas måste också omfattande insatser av fysioterapeuter och psykosociala team. Man mörkar att det nu blir fritt fram för radikala begränsningar i hälsocentralerna öppethållande. Den egna läkarbemanningen räcker inte för öppethållande måndag-fredag.

Enligt nuvarande regler måste alla hälsocentraler ha en specialist i allmänmedicin på plats mellan 08.00 och 17.00. Ett högst rimligt kvalitetskrav. För att klara av det har regionen varit tvungen att ta hjälp av inhyrda läkartjänster. Självfallet har kostnaden för inhyrd personal ökat i takt med att regionen förlorat sina fast anställda läkare.

Ambitionen nationellt och regionalt är att den kostnadseffektiva primärvården ska vara basen i sjukvården och att 80 procent av vården ska ske där. Med begränsningar i hälsocentralernas öppethållande kommer givetvis patienterna att söka sig till sjukhusens dyrare akutmottagningar.

Som försvar för neddragningarna pratar man ofta och gärna om digitalisering av vården som tidens frälsning. Man verkar helt och hållet bortse ifrån att digitala vårdmötena sköts av sjukvårdspersonal och tar tid från fysiska möten. Den som är insatt i primärvårdens möjligheter och begränsningar vet att digitala vårdmöten inte är så mycket mer än telefonsamtal med bild mellan patient och sköterska eller patient och läkare.

Annons

Rådgivning och enkla uppföljningar per telefon har alltid varit en del av primärvårdens vardag!

Enligt förslaget är det fritt fram för hälsocentralerna att bestämma över sina öppettider så länge man klarar vårdgarantins krav på medicinsk bedömning av legitimerad sjukvårdspersonal inom tre dagar. Då glömmer man att en medicinsk bedömning inte är detsamma som ett avslutat ärende utan är ofta början på en lång vårdprocess med utredning fram till diagnos med efterföljande behandling och ibland livslång uppföljning.

Måtte regionpolitikerna ta sig samman och inse att liggande förslag är orimligt där medborgarna/patienterna blir förlorarna med mindre vård för skattepengarna!

Ann-Britt Lindmark-Lagerwall

senior distriktsläkare

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy