Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Debatt: Bättre vägar – inte sänkt hastighet

Gävleborg förtjänar höjd vägstandard inte sänkt hastighet anser vi moderater. Därför säger vi nej till de planerade hastighetssänkningarna på väg 50 mellan Söderhamn och länsgränsen till Dalarna samt längs E4:an i Nordanstig, skriver Alexander Hägg, M.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Riksväg 50 mellan Söderhamn och Glössbo byggs om.

Bild: Markus Norin

Annons

Detta förslag har nu kommit på remiss till Region Gävleborg från Trafikverket där myndigheten vill höra vad regionen anser om detta.

För det första så gjorde storstadsperspektivets verklighetsfrånvända syn på infrastruktur sig extra synlig när man smalnade av väg 50 mellan Söderhamn och Bollnäs. En viktig vägsträcka för såväl arbets- och studiependlare, som för lantbrukarna som kör sina traktorer längs vägen, och ambulanserna som ser till att ge våra invånare akutvård i rätt tid.

Annons

Annons

Denna trafik, i vissa fall livsviktig trafik, försämrade man för när man smalnade av vägen, nu vill man alltså försämra vardagen för trafikanterna på riksväg 50 lite till med en hastighetssänkning.

Sedan så har vi E4 genom Nordanstig. En av de värsta flaskhalsarna på hela E4 om ni frågar mig. I stället för att höja trafiksäkerheten på denna bitvis farliga väg med exempelvis ny asfalt och mitträcke så blir alltså förslag på åtgärd att sänka hastigheten. Detta i en glesbygdskommun där människor är mer beroende av bilen än i de flesta andra kommuner.

Dock planeras nu för upprustning av E4:an genom Nordanstig där det ska byggas 2+1-väg som i dag finns mellan Gävle och Söderhamn. Även det är flaskhals. Vad gäller sträckan mellan Gävle-Söderhamn finns idag framtida planer på att förhoppningsvis kunna bygga fullvärdig fyrfältsväg. Varför då inte göra rätt från början i Nordanstig och bygga fyrfältsväg på en gång så slipper man ångra sig i efterhand som skett mellan Gävle och Söderhamn?

Vi moderater hoppas att den styrande majoriteten (S, C, V och MP) i regionen väljer att kroka arm med oss i denna fråga och lämna ett rungande nej till svar på Trafikverkets remiss. Det bilfientliga storstadsperspektivet på trafik måste få ett slut någon gång.

Annons

Det av oss moderater väl använda uttrycket ”Utan bilen stannar Sverige” må låta som en politisk floskel för en strateg på Trafikverket som bor i storstaden. Men för småbarnspappan i Glössbo och egenföretagaren i Gnarp är det uttrycket en sanning.

Alexander Hägg, M

regionråd i opposition

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy