Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare: Varför denna vanskötsel av Johnny Mattssons verk?

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Johnny Mattssons verk på Gamla kyrkogården.

Bild: Privat

Annons

Vi hade i Gävle en konstnär som blev internationellt ryktbar. Han hette Johnny Mattsson och kallade sig trätäljare men arbetade även i hårda material.

Han formgav skålar, kåsor, båtar, madonnor, sjöjungfrur med mera i trä som behandlats så att det blivit silkeslent. Han gjorde skulpturer i olika material och formgav glas för Reijmyre glasbruk. Dessutom blev han en drivande kraft i en lokal konstnärsgrupp, Söderbröderna.

Dåvarande museichefen Philibert Humbla såg hans talang och arrangerade 1952 hans första utställning, med över 40 verk. En stor utställning på NK i Stockholm följde, och med tiden turnerade hans föremål på utställningar i fem världsdelar.

Den sista, ”Inte bara trä”, hölls på Gävle museum och drog närmare 4 000 besökare, ett svårslaget rekord. Kanske var det efter detta tillfälle Johnny, som även var diktare och skämtare, skrev en av sina kortdikter: ”Vernissagen blev lyckad./ Ja, så lyckad att man glömde/damernas toaletter.” (Toaletter = förstås tjusiga kläder.)

Annons

Annons

Johnny föddes 1906, debuterade 46-årig som konstnär och avled 1970. Då hade han haft över 30 utställningar, fått Gefle Dagblads och Gävle stads kulturpris och ägnats ett TV-program i den då enda kanalen.

Änkan Sonja höll i 30 år hans verkstad, arbetsrum och bostad i Gamla Gefle öppen för turistgrupper och enskilda personer – det rörde sig om omkring tusen besökare per år. En vänförening har senare tagit över.

I Gävle finns inte många verk av Johnny på allmän plats. Men ett står på Gamla kyrkogården. Det är lätt att hitta, ganska nära entrén i öster, under kyrkogårdens största och mycket vackra träd, en mäktig ek, omgiven av en rund bänk.

Det är skulpturen Treenighet i ärgad brons, med Johnnys mjuka rundade former, placerad i en fontän med porlande vatten – så var det tänkt. Fast sedan länge står skulpturen vanvårdad i ett tömt brunnskar med vissna löv i botten.

Min fråga till Svenska kyrkan i Gävle och till kyrkogårdsenheten är: Varför denna vanskötsel av en så genomtänkt, välplanerad och tilltalande plats för vila och meditation i en i övrigt så välvårdad kyrkogård?

Barbro Sollbe

Svar direkt: Vi måste montera en säkerhetsanordning

Under året har samtliga fontäner stått utan vatten på Gävles begravningsplatser. För att vattendjupet ska få överstiga 20 centimeter i dessa fontäner måste en säkerhetsanordning monteras.

Annons

Vi har i slutet av sommaren beställt skyddsanordningar som kommer att ställas på botten i varje fontän.

Detta möjliggör att vattenytan kommer upp i den nivå som är tänkt för respektive fontän och att avståndet från ytan till säkerhetsanordningen inte överstiger 20 cm.

Alternativet för att undvika drunkningsolyckor hade varit att aldrig fylla fontänerna med vatten eller inhägna dem med staket.

Gällande uppfattad vanvård tar kyrkogårdsenheten det till sig och ser över vård och underhåll av begravningsplatsernas skulpturer och utsmyckningar.

Med vänlig hälsning

Roger Bergel

kyrkogårdschef

Annons

Annons

Till toppen av sidan