Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Debatt: Rött ljus för regeringens gröna bilförslag

Sveriges och länets småföretagare anser själva att de har störst möjlighet att minska sin klimatpåverkan genom sitt val av tjänstebil, skriver Företagarna.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Eva Cooper.

Bild: Arkivbild, Eric Salomonsson

Annons

Sveriges företag är beredda att göra sin del i den gröna omställningen. Klimatfrågan är viktig för småföretagen i Gävleborgs län och många har redan anpassat sin verksamhet för att vara en del av omställningen mot en mer klimatsmart ekonomi.

Två av tre företag tänker sina utsläpp av växthusgaser, och nästan vartannat företag har redan vidtagit utsläppsminskande åtgärder, visar Företagarnas undersökning Hållbarhet som konkurrensfördel – småföretagen ställer om från 2019.

Samtidigt händer det hela tiden nya saker på den politiska arenan. I budgeten för 2021 kom nya satsningar på det som kallas grön återhämtning. Regeringens satsningar, i samverkan med Centerpartiet och Liberalerna, har tydligt fokus på att minska utsläppen från inrikes transporter. Tyvärr läggs ocksåförslag som slår hårt mot landets företagare.

Annons

Annons

Ett av dessa förslag har ett namn som för tankarna snarare till en besvärjelse från Harry Potter-böckerna än till tjänstebilar, nämligen bonus malus-systemet. I korthet innebär systemet att fordon med låga eller inga koldioxidutsläpp erhåller en bonus vid köptillfället. Dessutom höjs malus-delen, det vill säga fordonsskatten.

Sveriges och länets småföretagare anser själva att de har störst möjlighet att minska sin klimatpåverkan genom sitt val av tjänstebil. Detta är rimligt då valet av tjänstebil är något som företagaren själv kontrollerar. I budgeten föreslår tvärtemot detta ökad beskattning av tjänstebil.

Förmånsvärdet av en tjänstebil ska enligt regeringen höjas för att i princip motsvara kostnaderna för en motsvarande privatägd bil. Höjningen lär därmed bli upp mot 25 procent. Företagare som har gjort ett aktivt val och investerat i bilar som är bättre för miljön straffas. Långsiktigheten saknas.

De ständiga förändringarna är ett stort problem med bonus malus-systemet, och insikt om att villkoren för stad och landsbygd ser olika ut saknas. Systemets senaste skepnad innebär att det blir betydligt dyrare att köra bensin- eller dieselfordon, vilket slår mot de som antingen inte har råd att investera i ett nytt fordon eller de som bor och verkar i delar av landet där infrastrukturen brister.

Annons

Laddinfrastrukturen längs vägnätet är i det närmaste obefintlig i många delar av landet. I hela Gävleborgs län finns 270 laddpunkter, och möjligheten att tanka biogas är extremt begränsad.

Annons

Gällande biogasen framgår det i en rapport som publicerats inom projektet RATT-X (Regionala Alternativa Teknologier för Trafiken i X-län) på Högskolan i Gävle att många företag i regionen är intresserade av biogas som transportbränsle, men då tankställen saknas har deras intresse inte kunnat förverkligas.

Om utvecklingen ska drivas av skatter måste infrastrukturen finnas på plats så att inte företagen straffas oavsett hur de agerar. Det regeringen för fram i årets budget går emot De egna målen och ambitionerna. Gävleborgs företagare är redo att delta i övergången mot en mer klimatsmart framtid. Politiken bör hjälpa dem i detta, inte motarbeta dem.

Företagarna

Philip Thunborg

expert hållbarhet och infrastruktur

Eva Cooper

regionchef Gävleborg

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy