AnnonsBonnier News Sales Gävle

Smart marknadsföring är framgångsreceptet – så når du som företagare ut till 76 procent av Gävleborna: “Effekten blir maximal”

Läsarintresset för lokala nyheter har ökat. Både digitalt och i papperstidningen hos Gefle Dagblad. – Trafiken till gd.se se har ökat med 9 procent den senaste tiden och detta är självklart intressant för företag som vill nå ut med sin marknadsföring. 7,6 av 10 personer i Gävle nås med kombinationen annons i morgontidningen och på nyhetssajten.

Fler konsumenter säger sig vilja fokusera mer på lokala produkter och lokala varumärken. Det är något Anna Olsson, digital säljledare i Gävle och Sandviken, märkt av.

Det berättar Sara Jutterström på Bonnier News Sales i Gävle och hon fortsätter:

– Läsarna är måna om att känna till vad som händer lokalt. De väljer att söka sin information från trovärdiga källor, som från våra lokala tidningar och nyhetssajter. Det är vi stolta över och det innebär att om du som företagare vill nå så många som möjligt i Gävle är det oss du ska jobba med. Inget annat media har den räckvidden lokalt.

”Jag vågar påstå att den kreativitet, nyfikenhet och framtidstro som vi säljare på GD visar är helt unik. Vi är grymt duktiga på marknadsföringsstrategier och jobbar stenhårt för att du som kund ska få effekt hos oss”, säger Sara Jutterström, försäljningschef på Gefle Dagblad.

Och visst är det en otrolig tyngd för gänget på GD att veta att Gävleborna verkligen läser tidningen och nyhetssajten gd.se. Men idag handlar marknadsföring också om annat än räckvidd.

– Vi på Företagsmarknad i Gävle brinner för att jobba lokalt och ser papperstidningen som vår grund samtidigt som det är otroligt viktigt för varje företag att också ha en digital strategi. Att ha en vilja att synas digitalt.

Här kan du se Bonnier News Sales räckviddskarta – klicka på Gävleborg och sedan Gävle för att se räckvidden för GD

Just nu ändras konsumtionsmönstren och det är därför extra viktigt för alla verksamma företag på orten att jobba lokalt med lokala medier. Alf Lönnström och Martin Hansson är båda mediesäljare i Gävle och Sandviken.

Effektivast är att rikta kampanjer både brett och mot en exakt målgrupp samtidigt. Och oavsett vilken budgetram företaget har är detta faktiskt möjligt.

– Företaget behöver nå så många det går med sitt budskap och samtidigt pitcha exakt rätt målgrupp för budskapet. Då blir effekten av marknadsföringen maximal och den kombinationen är ett oerhört bra sätt att få lönsamhet på sin kampanj, säger Sara.

Och det är just lönsamma affärer för kunderna som är målet för säljarna på GD.

– Vi kan detta med en effektiv mediemix mellan olika medier och genom Gefle Dagblads nya ägare Bonnier News, har vi nu mer vidd i portföljen. Plus mer tyngd och extra spetskompetens via flera områden inom marknadsföring.

Läsarintresset för lokala nyheter ökar. Martin Hansson, Isabell Sundell, Alf Lönnström, Anna Olsson och Örjan Carlsson är några ur gänget som jobbar med marknadsföring på Gefle Dagblad.

Just vidden i den nya portföljen gör att marknadsföringen kan få ett stort genomslag, menar Sara Jutterström.

– Vi kan nu hjälpa våra kunder att synas bland annat i Expressen, Dagens Industri och Dagens Nyheter, i papper eller lokalt digitalt via nyhetssajterna. Och med hjälp av Bonniers olika magasin, såsom ToppHälsa, Mama, Teknikens Värld, Allt om mat, med flera, kan vi rikta en annonskampanj mot just den målgrupp företaget har. Också superlokalt.

Örjan Carlsson är säljchef.

Med dessa olika verktyg kan Gefle Dagblads annonskunder i sin marknadsföring laborera och hitta vinklar exakt mot sin målgrupp. Lokalt och/eller rikstäckande. Dessutom finns på GD en hel avdelning med personer som har spetskompetens inom rekrytering, sociala medier, Google sök och natives det vill säga redaktionella annonser.

– Vi kommer gärna ut till företag tillsammans med dessa personer för att kunna göra en behovsanalys och hitta en strategi för att nå rätt målgrupp för att kunna leverera den effekt som förväntas, säger Sara och fortsätter:

– Vi på Företagsmarknad är i Gävle för att stanna, vi är lokala och jobbar för att få det lokala näringslivet att blomstra. Mår företagarna här bra, då mår vi bra och vi behöver lyckas tillsammans.

Vill du få hjälp med din marknadsföring i Gefle Dagblad eller på gd.se? Här finns kontaktuppgifter

Fakta - Gänget som jobbar med marknadsföring på GD:

Örjan Carlsson.

Namn: Örjan Carlsson

● Jobb: Säljchef i Gävle/Sandviken.

● Bästa egenskaper i jobbet: Envis, lyhörd med mottot "ingenting är omöjligt".

● Utmaning för företagskunder just nu: Att behålla men också nå ut till nya målgrupper för att säkerställa lönsamheten och utveckla sina företag.

● Mål i jobbet: Erbjuda bästa mediamixen vid rätt tillfälle i rätt kanaler för våra kunder, som ger dem ökad lönsamhet och att vi har marknadens bästa mediesäljare.

● Dold talang: Scout sedan liten. Gillar friluftsliv och äventyr. Seglat från Skottland - Göteborg, bestigit Galdhöpiggen 2686 mah.

● På G i jobbet: Spännande och kreativa kundmöten med att presentera Bonniers hela kundportfölj.

Anna Olsson.

Namn: Anna Olsson

● Jobb: Digital säljledare i Gävle /Sandviken.

● Bästa egenskaper i jobbet: Nyfiken, lyhörd och lösningsorienterad!

● Utmaning för företagskunder just nu: Vart, när och hur dom ska synas på marknaden? Det är svårt att hitta rätt kanaler för att nå ut med sin marknadsföring på bästa sätt och till rätt personer i deras målgrupp för att få effekt.

● Mål i jobbet: Att vara den självklara kontakten åt företagen som alltid ska känna trygghet, inspiration och att dom kan luta sig mot mig för bästa rådgivning.

● Dold talang: Kan stå på händerna och göra bakåtvolter ("gammal" gymnast)

● På G i jobbet: Att presentera alla möjligheter som finns hos oss på Bonnier för att skapa innovativa annonslösningar som når rätt och som når fler.

Alf Lönnström.

Namn: Alf Lönnström

● Jobb: Mediesäljare i Gävle/Sandviken.

● Bästa egenskaper i jobbet: Lugn och sansad, hjälpsam.

● Utmaning för företagskunder just nu: I vilka kanaler skall marknadsföringen synas för bästa utfall?

● Mål i jobbet: Att alltid göra det bästa för kunden!

● Dold talang: Att hitta billiga resor utomlands!

● På G i jobbet: Nya möjligheter med Bonniers alla kanaler både inom print och digitalt.

Bengan Holmberg.

Bengan "Mr Radio" Holmberg

● Jobb: Radiospecialist i hela Gävleborg.

● Bästa egenskaper i jobbet: Hitta vilka medier som passar till kunden, beroende på målgrupp.

● Utmaningen för kunderna just nu? Kundens kunder finns på många olika plattformar (medier) , i vilka medier får kunden bäst effekt.

● Mål i jobbet: Att hjälpa kunden att få så bra effekt som möjligt med sin medieinvestering.

● Dold talang: Spelar gitarr, håller på med amerikanska bilar (har tre stycken).

● På G i jobbet: Hur mycket som helst, analyser, paketeringar, med mera.

Martin Hansson.

Namn: Martin Hansson

● Jobb: Mediesäljare Gävle/Sandviken

● Bästa egenskaper i jobbet: Bra på att skapa relationer

● Utmaning för företagskunder just nu: Hitta rätt plattformar att synas på extra viktigt nu med den pandemi vi befinner oss i.

● Mål i jobbet: Hjälpa kunder att hitta rätt plattformar och medier

● Dold talang: Bra på odling mina björnbär är världsberömda

● På G i jobbet: Försöker sprida till så många som möjligt om vår breddade medieportfölj.

Isabell Sundell.

Namn: Isabell Sundell

● Jobb: Mediesäljare i Gävle/Sandviken.

● Bästa egenskaper i jobbet: Glad, positiv och serviceinriktad.

● Utmaning för företagskunder just nu: Att hitta rätt mix av kanaler för att nå sin målgrupp.

● Mål i jobbet: Att hjälpa mina kunder till rätt mediemix för att få effekt av sin marknadsföring.

● Dold talang: En baddare på musikquiz faktiskt.

● På G i jobbet: Presentera våran uppdaterade medieportfölj för gamla och nya kunder.

Denna text är en annons producerad av Bonnier News Brand Studio och inte av Gefle Dagblads redaktion. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på cm.native@bonniernews.se
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy