Annons

Annons

Annons

Insändare
Insändare: Hur kan det vara så dyrt att sätta på vattnet?

Text: 

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Att byta vattenmätare är för dyrt, tycker skribenten.

Bild: Magnus Sjöborg

Annons

Fick utbytt en vattenmätare. Enligt rörmokaren var den sliten, gammal och glapp. Bytet av mätare ingick i abonnemanget. Blev förvånad när jag fick en räkning på 2 500 kr för av och påsättning av vattnet. Kontaktade en chef och kundtjänst. De höll med om att det var konstigt och oskäligt. Men de kunde eller ville inte ändra fakturan. Hänvisade till att det var ett kommunalt beslut

Annons

I andra kommuner som också har Gästrike Vatten är denna åtgärd gratis. Hur kan det vara olika priser för samma åtgärd? Vi betalar redan oskäliga avgifter: Elva kronor per kubik, resten är avgifter, över 300 kronor per månad. Det känns som man betalar avgift på avgift. Är det inte fler som reagerar på höga avgifter och oskäliga kostnader?

Annons

Kundnummer 3032352

Svar direkt: Priset utgår från den genomsnittliga kostnaden

Jag beklagar att du tycker att kostnaden för vattenavstängningen blev hög och att du tycker avgifterna för dricksvatten och avloppsrening är oskäliga.

I Gästrike Vatten-koncernen ingår de kommunala VA-bolagen i Gävle, Hofors, Ockelbo, Älvkarleby och Östhammar. Alla utom Östhammar tar betalt för avstängning av vattnet och har samma pris på tjänsten. Östhammar har en annan taxekonstruktion, där ingår tjänsten i brukningsavgiften.

Priset för att stänga av och sätta på vattnet utgår från den genomsnittliga kostnaden för att utföra uppdraget.

Gästrike Vattens vattentjänster finansieras via avgifter från användarna. Som kund betalar du de avgifter som gäller i just din kommun. Kommunerna har olika förutsättningar för att få fram dricksvatten och ta hand om spillvatten.

Vi tillämpar en kommunal självkostnadsprincip som innebär att vi inte får ta ut högre avgifter än våra kostnader, vi kan inte heller föra över pengar mellan våra ägarkommuner. Taxan för vatten och avlopp varierar därför mellan de olika kommunerna.

Anneli Westin

avdelningschef för kund och administration på Gästrike Vatten

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan