Annons

Annons

Annons

Gävle

Debatt: Därför är inte Engelska skolan i Gävle ett problem

Elever och lärare från Engelska skolan i Gävle svarar i en debattartikel på Kristian Ekenbergs krönika om engelska språket i svensk skola. Ekenberg replikerar direkt.

Text: 

I din artikel från den 19 februari 2021 “Därför är engelska skolan i Gävle ett problem” påstår du att studera på en tvåspråkig skola skulle påverka eleverna negativt. Vi håller verkligen inte med dig och vågar påstå att du inte är speciellt påläst och använder dina egna personliga åsikter istället för fakta.

Bild: Petter Hansson Frank

Inledningsvis så har du vad vi förstår aldrig jobbat eller studerat på engelska skolan. Vilket gör att du inte kan yttra dig om hur våran bilinguala utbildning påverkar elevernas inlärningsförmåga.

Annons

Annons

Du skriver att vi elever skulle kunna få bristande kunskaper inom det svenska språket, på grund av att vi studerar på en tvåspråkig skola. Cirka 50% av lärarna talar svenska och vi hör det svenska språket dagligen, så ditt resonemang kring detta är orimligt.

Läs mer: Kristian Ekenbergs krönika

Forskning visar att man har enklare att lära sig språk i ung ålder. Att ha en bra grund i engelska vid ung ålder ger fler möjligheter som att till exempel jobba och studera utomlands i framtiden, eftersom det engelska språket talas världen om.

På grund av lärarbristen i Sverige är det bara positivt att ta in behöriga och välutbildade lärare från andra länder. Detta för att minska antalet obehöriga lärare inom den svenska skolan, för att kunna ge eleverna en högkvalitativ utbildning och rättvis bedömning.

Slutligen vill vi visa med dessa argument att det inte finns några negativa effekter på eleverna av en bilingual utbildning eftersom det engelska språket blir en större och viktigare del av dagens samhälle.

Alma Johnsson

Melissa Jones

Ebba Sarlind Dahlberg

Elever från åk 6, Internationella Engelska Skolan Gävle

Christina Ersson

Lärare i svenska/SO, Internationella Engelska Skolan Gävle

*

Annons

SVAR DIREKT:

"Gör det bättre själv" är en inte helt ovanlig men inte fullt så seriös kritik av kritiken. Som kulturjournalist skriver jag utvärderande om konst utan att ha målat en tavla, om arkitektur utan att ha ritat ett hus och om modern dans trots att jag inte ens har en hundradel av den smidighet som denna konstform kräver.

Annons

Det finns kort sagt en hel del som jag har åsikter om utan att ha praktisk erfarenhet av. Och det kan i många fall säkert mycket övertygande argumenteras för att jag inte vet vad jag skriver om.

Men i fallet bilingual undervisning har jag faktisk praktisk erfarenhet. Vilket jag skriver om i min krönika. Debattörerna från Internationella Engelska Skolan har dock rätt i att jag varken har studerat eller arbetat på deras skola.

De upplever det säkert, att döma av artikeln, som orättvist att just Internationella Engelska Skolan pekas ut. Internationella Engelska Skolan kan snarare ta det som en komplimang för vilken position de har fått i Gävle. Hade engelska i skolan bara varit en perifer del av skolvärlden som, säg, ett idrottsgymnasium för någon obskyr gren, hade det inte varit värt att skriva om ämnet. Det som bekymrar mig är hur stor andel av eleverna i Sverige som går en utbildning där svenskan inte är det primära språket i skolan.

Att förfäras över att en kulturjournalist och krönikör har personliga åsikter är också förvånansvärt vanligt och någonting som skolan borde bli bättre på att lära ut som en grundläggande del av samhällskunskapen. Att ha åsikter är mitt jobb. Jag är opinionsjournalist. Självklart ska även opinionsjournalister söka efter faktabelägg till sina texter och det har jag gjort i den refererade antologin från Språkförsvaret som redogör för forskning som drar helt andra slutsatser än vad undertecknarna av denna debattartikel lyfter fram.

Att ha goda kunskaper i engelska är viktigt. I den frågan är vi eniga. Viktigare än goda kunskaper i engelska är dock goda kunskaper i svenska.

Kristian Ekenberg

Kulturredaktör

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan