Annons

Annons

Debatt
Debatt: Men svara i telefonen någon gång, vården är inte tillgänglig

En medborgare ringer till mig och berättar att vederbörande under två veckors tid har försökt nå vården utan framgång. Varje uppringning har besvarats av samma meddelande: ”Just nu är det många som ringer återkom senare.” Om och om igen, samma svar!

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

"Tillgängligheten att kunna ringa in är mycket viktig."

Bild: TT

Annons

Tillgängligheten till sjukvården är viktig men om man inte ens kommer fram via telefon, för att det saknas resurser för att bemanna en telefon så är det ju riktigt illa. Man måste ju kunna se till att det finns folk i telefon.

Kan det verkligen vara så att man från regionledningen inte riktigt har koll på hur det är? Ja, det tror jag absolut.

Vad beror det på att patienterna inte kommer fram när man ringer till sin vårdcentral, sjukhus eller hälsocentral? Sjukvården och tillgängligheten till den är viktig för medborgarna, och måste tas på allvar. Alla kan inte med digitala lösningar!

Sjukvårdspartiet Gävleborg tog upp frågan redan för flera år sedan och då kom det fram att det fanns två köer när man ringer in, en öppen kö och en stängd telefonkö, vilket gör att en del samtal hamnar i en ”stängd kö”. Vi kan ju inte ha det på detta sätt, det är helt enkelt inte okey.

Annons

Majoriteten i Region Gävleborg S, M, V och C måste ta sitt ansvar när det gäller telefontillgängligheten.

Varför det är som det är nu kan bara tolkas som att man inte har kontroll på verksamheten. Medborgarna måste kunna nå sin sjukvård lika enkelt som när man ska boka besiktning av sin bil. Det ska helt enkelt  inte vara lättare att boka veterinärtid till sin katt än vårdbesök för en själv.

Annons

Sjukvårdspartiet Gävleborg vill se nya bättre telefonsystem som är effektiva och enkla där medborgarna  enkelt kan få hjälp och svar på sina frågor.

Tillgängligheten att kunna ringa in är mycket viktig. Det måste bli snabbare svarstider och enklare att nå  sjukvården. Vi lever i ett av världens modernaste länder men klarar inte av att tillhandahålla enkla  möjligheter att ringa in till sin sjukvård. Det är en skandal!

Till majoriteten för Region Gävleborg ställer Sjukvårdspartiet därför denna debattartikel med frågan, Hur tänker ni se till att någon svarar när man ringer in till vården?

Är det här som är en del av God och Nära vård? Vänligen svara i telefon!

Henrik Olofsson

Sjukvårdspartiet Gävleborg 15/9 21

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy