Annons

Annons

Insändare
Insändare: Elsparkcykelpandemin har drabbat Gävle

Så har elsparkcykelpandemin kommit till Gävle. I vanliga fall brukar alla möjliga tillstånd behöva sökas om man vill starta restaurant, ställa upp ett marknadsstånd, hålla torgmöte, bygga nytt, bygga om och bygga ut brukar man få söka tillstånd av olika slag, men vill man placera ut elsparkcyklar, som påverkar den fysiska miljön betydligt i centrum, är det bara att göra det?

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Nu har elsparkcyklarna kommit till Gävle också.

Bild: Hanna Engman

Annons

Elsparkcykelbolaget Ryde, som kommer från Norge, tillhör inte EU. Det gör det än märkligare att de kan göra såhär. Om det är som Gävle kommun säger att man inte visste något om det hoppas jag att ni i samarbete med Länsstyrelsen kan finna någon paragraf som gör att det går att stoppa elsparkcyklarna i Gävle då det bara slängts hit av ett utrikes företag.

Elsparkcyklarna i Gävle kommer att ge polisen och sjukvården mer arbete. De blir bra alternativ för brottslingar att fly på och då man är så oskyddad på elsparkcykeln är risken stor för att personskador ökar. De kommer också att bli ett mindre bra fordon för den eller de som inte ska köra, bara man har tillgång till en app. Finns det någon nedre åldersgräns för då man får framföra en elsparkcykel? Jag hoppas det. Det är viktigt att föräldrar pratar med sina barn och ungdomar om att det kostar pengar och vad det innebär om de ska ut och köra en elsparkcykel. Och vem tar ansvar för trafiksäkerheten på dessa kollektiva elsparkfordon? Många kommer att sköta elsparkcykeln de lånar bra, men alltför många kommer att handskas slarvigt med den då den inte är min egen.

Annons

Annons

Parkering av elsparkcyklar blir också ett problem trots röda och vita områden. Jag har redan träffat på en elsparkcykel slängd på Södra Centralgatan. I många år har det arbetats för att cyklister ska parkera i cykelställ. Det har börjat fungera riktigt bra på senare år, men får elsparkcyklister lämna sitt fordon litet som man vill så kommer väl cyklisterna att ta efter.

Men det värsta med att slänga ut elsparkcyklar i en kommun just nu är risken att sprida Covid-19. Ni som kör en elsparkcykel har ingen aning om i vilket hälsoläge personen som körde den innan var i. I Stockholm och Göteborg, där elsparkcyklarna är som vanligast, är det många yngre människor som smittats av Covid-19 och kanske kan elsparkcykeln, som vem som helst kan framföra, vara en orsak.

Jag hoppas kommunpolitikerna i samarbete med Länsstyrelsen ser över elsparkscyklarnas existens i Gävle. Till dig som har bråttom och tycker elsparkcykeln är bra, du får planera litet bättre.

Catarina Meurling

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy