Annons

Annons

Annons

Annons

Coronaviruset

Skolstart mitt i skenande smitta – lärare och elever oroliga

På tisdagen var det skolstart för många elever i Gävle. Trots att kurvan över antalet coronasmittade pekar brant uppåt är det undervisning på plats som gäller för de allra flesta.

Samtidigt är lärarnas oro för att bli smittad på jobbet påtaglig.

Text: 

– Jag tänker att det är viktigt att sprita händerna. Förut delade de ut munskydd vid ingångarna. De hade kunnat införa det igen. Sedan kan man dela upp sig i olika grupprum och klassrum, säger Dima Hindi som är glad över att slippa distansundervisning.

Bild: Maria Carlsson

Annons

När tidningen besöker Vasaskolan på tisdagsförmiddagen ska tredjeårselever på samhällsvetenskapsprogrammet precis samlas till läsårets första lektion. Nästan hela deras gymnasietid har präglats av pandemin.

Nu ökar smittan på nytt och har nått rekordnivåer i Gävleborgs län – något som väcker oro. Eleven Dima Hindi hoppas slippa distansundervisning den här gången.

– När man går sista året så vill man vara närvarande i skolan och ta vara på den tiden vi har. Vi hade mycket distans under tvåan. Den tiden kommer vi aldrig att få tillbaka, säger hon.

Annons

Hur tyckte du att distansundervisningen fungerade?

– Överlag bra. Men man får bättre hjälp i skolan när man kan fråga läraren på plats, säger Disa Hindi.

Annons

Julia Söderström vill helst vara på plats.

Bild: Maria Carlsson

Under en period uppmanades de att bära munskydd i skolan. Så är inte fallet nu, men munskydd finns att tillgå för den som vill. Men eleven Julia Söderström tror inte att så många frivilligt kommer att bära munskydd.

– Varför är det ett val om vi verkligen vill minska smittspridningen? Det borde vara ett måste.

Det är bättre att skydda sig än att stänga ner samhället, tycker hon.

– Jag vill helst vara i skolan. Det är mycket enklare att lära sig då och det är mer socialt, säger Julia Söderström.

Adrian Pilarz känner sig trygg i skolan trots att smittspridningen i samhället ökar.

Bild: Maria Carlsson

Eleven Adrian Pilarz är inte så orolig över den ökande smittspridningen.

– Vi försöker ändå hålla oss till restriktioner och vid symtom stannar vi hemma.

Hur går det att hålla avstånd i klassrummen?

– Det är olika, men vi umgås ändå mest med vår grupp och blandar oss inte med andra.

Men lite läskigt är det när man ska trängas i klassrummen, tycker Lovisa Holst Billme.

– Man kan ju smitta utan symptom. Jag är inte så orolig för egen del, men för äldre släktingar, säger hon.

Hon ska precis som de andra ta studenten till sommaren.

– Jag hoppas att det går att fira under någorlunda normala omständigheter.

Annons

Annons

– Det vore väldigt surt om det blev distansundervisning. Det blir så tråkigt. Jag hoppas att det går att lösa så att vi kan vara på plats, säger Lovisa Holst Billme.

Bild: Maria Carlsson

Rektorn Sofia Nordell Kvarnebrink hade ett videomöte med all personal inför skolstarten för att prata om hur de kan förebygga smittspridning.

– Vi uppmuntrar att tvätta och sprita händer, hålla avstånd och att hålla sig till sin klass. Vi har gjort det här i två år nu så vi börjar bli ganska vana. Det är ingen jättestor oro bland personalen, upplever jag. De flesta är ju också vaccinerade, säger hon.

Trots att många lärare är vaccinerade upplever Lärarnas riksförbund i Gävle en stor oro hos lärarna för att bli smittad på jobbet, även om oron är mindre nu än vid tidigare toppar.

– Det är solklart att det finns en stor oro inom organisationen. Vi har jättesvårt att följa rådande riktlinjer, säger Lena Orest Fröjd, huvudskyddsombud vid Lärarnas riksförbund i Gävle.

En redan ansträngd grundbemanning, små och för få klassrum, stora elevgrupper och slimmade personalstyrkor nämner hon som några av anledningarna som gör det svårt att följa restriktionerna i praktiken.

Lena Orest Fröjd, huvudskyddsombud vid Lärarnas riksförbund i Gävle.

Bild: Jenny Lundberg, Arkivbild

Hon förklarar det som att lärarna hamnar i kläm mellan vad som är en god arbetsmiljö för dem och vad som är en bra undervisning för eleverna. Att införa distansundervisning igen skulle innebära en större arbetsbelastning för lärarna, samtidigt som det skadar många elevers undervisning.

Annons

Men distansundervisning skulle också innebära att lärarna slipper exponeras för smittan.

Annons

– Vi lärare känner oss inträngda. Det är många av oss som är oroliga över att dra med smittan hem till våra anhöriga, säger Lena Orest Fröjd.

Hon vill också lyfta fram en önskan om att fler lärare öppet vågar prata om sin oro för att bli smittad på jobbet.

– Vi som ombud för ju deras talan eftersom många är rädda för repressalier eller att bli ifrågasatt av sin chef. Vi skulle behöva fler lärare som törs säga ifrån, säger hon.

– Det är konstigt att det kan vara trångt i vissa lokaler och sedan plötsligt måste vi stå två meter ifrån varandra på andra ställen. Jag ser inte logiken i det. Det känns som dubbelmoral överallt, säger Julia Söderström.

Bild: Maria Carlsson

Annons

Annons

Till toppen av sidan