Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Svaret är att dra åt svångremmen

Det planeras att skatten på diesel ska sänkas till en nivå under den tillåtna EU-nivån. Socialdemokraterna vill utreda istället för att gå till verket, trots att EU i princip säger kom med ansökan så beviljar vi.

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Pekka Seitola M, ledamot Kommunfullmäktige Gävle.

Bild: Arkivbild

Annons

Om Socialdemokraterna verkligen vill minska konsumenternas kostnader för diesel så kan de minska reduktionsplikten till EU-nivå cirka elva procent från Sveriges nivå på 30 procent. Den åtgärden skulle sänka priset väsentligt för de som tankar diesel och inga frågor behöver ställas till EU.

Andra skatter och pålagor som gör hål i plånboken är till exempel riskskatten för bankerna, detta i samband med att räntorna höjs gör att bland annat bolånen gräver allt djupare hål i plånboken. Kommuner som har lån kommer att få bidrag med cirka kvarts miljard för att klara av de ökade lånekostnaderna. Undrar vad de redan nu av skatter tyngda hushållen får i bidrag för att klara de ökade bolånekostnaderna, svar inget utan rådet att dra åt svångremmen. Socialdemokraterna har börjat med en ny policy nämligen att ge bidrag till att betala skatter, till exempel alla bilägare ska få 1000 kronor var i augusti/september som kompensation för höga skatter på drivmedel. De riktiga vinnarna är ägare av elbilar som också får 1000-lappen.

Pekka Seitola M

ledamot Kommunfullmäktige Gävle

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy