Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Ska vi vara tacksamma för det här?!

Vi fick visserligen tillbaka Gävle-Kringlan men absolut inget mer! Ska vi vara tacksamma för det? Absolut inte! Nya nationella planen är en kupp och utpressning mot Sveriges mest förbisedda län, Gävleborg.

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

"Gävleborg måste sluta finna sig i att vara Sveriges mest förbisedda län."

Bild: TT

Annons

Först snålade trafikverkets trångsynta byråkrater in på den fjuttiga framgång som väl gjorts på Nya Ostkustbanan och nu tycker sig regeringen göra stordåd när dom bara återställer den etappen utan att lägga in några nya. Det betyder att det här projektet rör sig inte framåt alls! Helt oacceptabelt! Det borde vara självklart att varje gång planen revideras ska minst en till längre etapp inkluderas, och även det är närmast skamligt långsam takt. Minst två nya etapper hade behövts i den här nationella planen och då hade Sundsvall-Hudiksvall och Härnösand-Timrå vart lämpligast. Istället fortsätter Ostkustbanan bara vara järnvägen som utreds i all evighet med förspillda tjänstemannalöner och allt utan att någonsin bli byggd. Ska det verkligen få sluta så här?

Annons

Annons

Gävleborg måste sluta finna sig i att vara Sveriges mest förbisedda län. Att få tillbaka Gävle-Kringlan räcker inte på långa vägar. Klart att trafikverkets förslag var en planerad kupp för att regeringen skulle kunna slippa lägga in nya etapper och en utpressning för att den här delen av Sverige inte skulle få förhandlingsutrymme till fler etapper, så ska vi vara tacksamma för en inte fullt så snål felfördelning.

Bra järnvägar i hela Sverige, tack

Annons

Annons

Till toppen av sidan