Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Elsparkcykel på gott och ont

I dag skriver jag om elsparkcyklar som rätt skött av företag och myndigheter skulle kunna vara ett välkommet inslag i trafiken i en stad av Gävles storlek, men här har det i princip ballat ur. Det är djungelns lag som gäller.

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

"Det är djungelns lag som gäller."

Bild: Arkivbild

Annons

Ändå kan jag inte låta bli att le åt kidsen (gossar upp till tio år). Det tog inte lång tid för dem att tänja på gränserna för hur man kunde hantera en elsparkcykel. I går fick jag med häpnad bevittna tre nya sätt att åka.

En 90-graders hårnålskurva tar man snabbast genom att luta fordonet kraftigt och låta en sko i innerkurvan släpa i asfalten likt speedwayåkarna.

Annons

Åka på bakhjulet på cykeln har man väl gjort i alla tider, speciellt om man konverterat cykeln med speedwaystyre som gjorde att man lättare kunde "rycka upp" cykeln på bakhjulet. Elsparkcykeln är  dock tung, men genom att kasta upp ett ben bakåt och upp i luften lyckades en grabb förflytta tyngdpunkten bakåt och orkade rycka upp den i alla fall några meter. Utan hjälm, handskar och knäskydd, men iförd mobil.

Annons

Det häftigaste var nog grabben som konverterat sin elsparkcykel med någon form av sittplats. Det gick så fort att jag bara hann uppfatta ryggstödet bakifrån.

Kidsen kan, och jag vågar knappt ta ut min cykel med lågt insteg på grund av dessa marodörer.

Morfar Gunnar

Annons

Annons

Till toppen av sidan